Zaćma znana przede wszystkim jako choroba oczu osób starszych jest jedną z najbardziej powszechnych przyczyn operacji oczu na świecie. Co roku usunięciu zmętniałej soczewki poddają się dziesiątki tysięcy ludzi na całym świecie, liczących na poprawę wzroku i możliwość ostrego widzenia dzięki wynalazkom współczesnej okulistyki – sztucznym soczewkom wewnątrzgałkowym. Objawy towarzyszące zaćmie są dość powszechnie znane – charakterystyczne mętnienie obrazu, utrata ostrości, pogarszające się widzenie głębi barw, trudności z widzeniem w nocy, plamy przed oczami. To, z czego niewielu pacjentów zdaje sobie jednak sprawę to fakt, że zaćmę można podzielić na trzy główne rodzaje, z których każdy będzie charakteryzował się nieco innym przebiegiem choroby i nieco innymi objawami. Wśród nich warto wymienić przede wszystkim zaćmę jądrową, która w pewien sposób może przyczyniać się do chwilowego wrażenia polepszenia się wzroku. Jakie są objawy zaćmy jądrowej, czym różni się od pozostałych rodzajów choroby i jak należy ją leczyć?

Podstawowe objawy zaćmy

Pierwsze objawy zaćmy, ze względu na postępujący i wymagający czasu charakter rozwoju choroby mogą być dla chorego zupełnie niedostrzegalne. Zmętnienie soczewki zwykle zaczyna dawać o sobie znać poprzez stopniowe pogarszanie się wzroku i, zależnie od umiejscowienia zmętnień, innymi zaburzeniami widzenia. Wśród najczęściej występujących objawów zaćmy pojawiających się w obrębie każdego z omawianych nieco później rodzajów warto wymienić przede wszystkim szybsze męczenie się oczu, przymglone widzenie, problemy z widzeniem w ostrym świetle lub przy niedostatecznym oświetleniu, problemy z widzeniem głębi kolorów czy też coraz większą trudność w dobieraniu właściwej mocy okularów.

Objawy te nie muszą występować jednocześnie i nie zawsze pojawiają się w komplecie, dlatego też wiele osób przypisuje je po prostu starości i nie fatyguje się do okulisty. Niestety, w przypadku zaćmy jest to błąd – wczesne jej wykrycie i zoperowanie może uchronić przed ślepotą, do której choroba nieuchronnie prowadzi.

Zaćma jądrowa, a inne rodzaje katarakty

Współczesna okulistyka rozpoznaje trzy podstawowe rodzaje katarakty, określane na podstawie umiejscowienia zmętnień w soczewce oka. Zaćma podtorebkowa tylna dotyczy sytuacji, w której zmętnienia dotyczą tylnej torebki soczewki oka. Upośledzenie wzroku jest tu najbardziej uciążliwe przy bardzo jasnym oświetleniu oraz patrzeniu z bliska, dlatego często osoby chore mylą ją z pogłębiającą się dalekowzrocznością. Zaćma korowa to z kolei przypadek, w którym zmętnienia zlokalizowane są początkowo na obwodzie soczewki, powodując przede wszystkim złe widzenie o zmroku i w niedostatecznie oświetlonych pomieszczeniach. Skupmy się jednak na trzecim, ostatnim wariancie choroby – zaćmie jądrowej.

Zaćmą jądrową określa się kataraktę umiejscowioną w środkowej części soczewki, a dokładniej stwardnieniu jej jądra i zmianie jego zabarwienia. Zaćma jądrowa powoduje rozpraszanie się światła przechodzącego przez soczewkę, przez co mniej światła ma szansę dotrzeć do siatkówki odpowiadającej za odbieranie bodźców wzrokowych. W efekcie pogorszeniu ulega przede wszystkim widzenie w dal, a część pacjentów przypisuje jej nawet chwilową poprawę widzenia z bliska. To ostatnie zjawisko jest przypisywane początkowemu stadium choroby, podczas którego zaćma powoduje zmianę współczynnika załamania światła i poprawia możliwości widzenia do bliży. Jednocześnie, pacjenci cierpiący na zaćmę jądrową będą widzieli znacznie gorzej w jasnym oświetleniu – jej jądro, zlokalizowane w centrum znajduje się dokładnie za źrenicą. Ta, ulegając zwężeniu podczas ekspozycji na jasne światło zostaje całkowicie przysłonięta przez zmętnienia blokujące drogę światła do siatkówki oka.

Zaćma jądrowa - leczenie

Zdiagnozowanie zaćmy na podstawie objawów to pierwszy etap leczenia choroby, prowadzący do postawienia właściwie diagnozy, rozpoznania rodzaju zaćmy i dobrania tempa leczenia do jej indywidualnego charakteru. W razie zaburzeń widzenia, szczególnie wśród osób znajdujących się w grupie ryzyka zachorowania na zaćmę nie należy zwlekać z wizytą u okulisty. Zaćma jest chorobą nieprzewidywalną i choć u niektórych może rozwijać się nawet przez kilkanaście lat, u innych będzie postępowała znacznie szybciej, prowadząc do coraz większej utraty wzroku a w przypadku braku interwencji chirurgicznej, nawet ślepoty.

Choć dzisiejsza medycyna poszła znacząco do przodu, a nowoczesne lekarstwa pozwalają na walkę z coraz to większym spektrum chorób, na chwilę obecną pokonanie zaćmy jądrowej jest możliwe wyłącznie poprzez operację usunięcia chorej soczewki i zastąpienia jej sztuczną soczewką wewnątrzgałkową, zastępującą soczewkę naturalną  i umożliwiającą ostre widzenie bez zaćmy.

Wylecz zaćmę bez kolejek w OneDayClinic!

Przeczytaj również:

Zaćma pourazowa - czym odróżnia się od innych rodzajów zaćmy

Zaćma wrodzona - czym się charakteryzuje i jak ją się leczy

Zaćma wikłająca - typ katarakty mogący powstać w każdym wieku

Czym jest zaćma wtórna?

Zaćma pęczniejąca i posterydowa - przyczyny i leczenie

Operacja zaćmy - jak przebiega zabieg i leczenie

4.5/5 - (29 votes)