Zaćma wtórna

Czym jest zaćma wtórna?

Zaćma jest dziś jedną z najczęściej występujących chorób oczu i przyczyną utraty wzroku u wielu osób starszych.

Na skutek stopniowego odkładania się w złogów białkowych w soczewce oka, spowodowanym w dużej mierze starzeniem się organizmu, soczewka słabnie i mętnieje, przybierając charakterystyczny szaro-biały kolor i powodując znaczące pogorszenie się jakości widzenia. Bez odpowiedniej reakcji chirurgicznej, wyleczenie lub spowolnienie zaćmy jest niemożliwe, a zwłoka oznacza spowodować może nawet całkowitą ślepotę. Niestety nawet po operacji usunięcia zaćmy istnieje pewne ryzyko nawrotu choroby, nazywany przez specjalistów zaćmą wtórną.

Czym jest zaćma wtórna?

Zaćma wtórna to powstające po pewnym czasie od operacyjnego usunięcia zaćmy ponowne zamglenie i zmętnienie tylnej torebki soczewki oka – torebki, która w trakcie operacji usunięcia zaćmy jest pozostawiana w oku w stanie nienaruszonym. Zaćma wtórna nie jest z technicznego punktu widzenia tym samym, co zaćma pierwotna, gdyż w wypadku zaćmy wtórnej zmętnienie nie jest zlokalizowane w samej soczewce, a jedynie w tym, co pozostało po usunięciu soczewki naturalnej.

Zaćma wtórna jest więc swoistym powikłaniem po operacji usunięcia zaćmy, choć istnieją także inne, niezwiązane z usuwaniem soczewki czynniki, które mogą wpłynąć na jej pojawienie się. Wystąpienie zaćmy wtórnej może nastąpić już w kilka tygodni po operacji usunięcia katarakty, jednak często pojawia się dopiero po kilku latach od zabiegu.

Przyczyny powstawania zaćmy wtórnej

Pierwszą przyczyną pojawienia się zaćmy wtórnej są oczywiście niepomyślnie przeprowadzone operacje usunięcia zaćmy, które mogły doprowadzić do uszkodzeń w torebce tylnej soczewki lub wywołać infekcję wewnętrzną oka. Jeśli jednak operacja usunięcia katarakty przebiegła pomyślnie, przyczyną nawrotu choroby mogą okazać się różne dolegliwości metaboliczne, a więc na przykład cukrzyca czy niedoczynność przytarczyc. Na zaćmę wtórną narażone są również osoby cierpiące na atopowe zapalenie skóry oraz osoby cierpiące na krótkowzroczność i wrodzone wady siatkówki. Powrót zaćmy mogą spowodować też wszelkie urazy oka oraz infekcje i zapalenia nie związane bezpośrednio z komplikacjami pooperacyjnymi.

Metody leczenia zaćmy wtórnej – kapsulotomia

Podobnie jak w przypadku zaćmy pierwotnej, leczenie zaćmy wtórnej metodami farmakologicznymi lub za pomocą okularów korekcyjnych nie ma szans powodzenia. Jednocześnie jednak nie ma konieczności przeprowadzania ponownego chirurgicznego zabiegu usuwania soczewki. Zaćmę wtórną usuwa się bowiem podczas bezbolesnego i krótkiego zabiegu z użyciem wiązki laserowej zwanego kapsulotomią.

Podczas zabiegu usuwania zaćmy wtórnej wykorzystywane są lasery neodymowo-yagowe (YAG), które umożliwiają wykonanie niewielkiego otworu w centralnej części torebki tylnej soczewki. Otwór taki pozwala na natychmiastową poprawę jakości widzenia, a sam zabieg przebiega w warunkach ambulatoryjnych pod znieczuleniem miejscowym. Pełen zabieg kapsulotomii trwa zaledwie kilkanaście sekund, a pacjent jest gotowy do opuszczenia kliniki już po 30 minutach od jego zakończenia.

Usuwanie zaćmy wtórnej jest jednym z zabiegów refundowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, jednak pacjenci cierpiący na powracającą zaćmę muszą czekać w kolejce do jej usunięcia nawet kilka lat. Alternatywę stanowią tu jednak kliniki prywatne oraz leczenie w ramach dyrektywy transgranicznej w klinikach działających poza granicami Polski, w tym także w naszej klinice OneDayClinic.

4.8 (96.92%) 13 votes
Podziel się:

-A A A+

Irysowa 4, Bielany Wroc.

55-040 Kobierzyce

Biuro Obsługi Klienta

Pon - Pt: 8:00 - 18:00

Adres e-mailowy

biuro@onedayclinic.pl

Chciałbyś otrzymywać od OneDayClinic najnowsze informacje?

FreshMail.pl