Zaćma wtórna

W rzadkich przypadkach zdarza się, że po zabiegu usunięcia zaćmy dochodzi do nawrotu choroby. Podczas zabiegu zmętniała soczewka, w miejsce której wstawia się sztuczną soczewkę. Kiedy tylna torebka soczewki oka mętnieje, mamy do czynienia z tzw. zaćmą wtórną. Wtedy zmętnienie nie jest zlokalizowane na soczewce, ale na pozostałościach naturalnej soczewki, we wspomnianej tylnej torebce soczewki. Na szczęście zaćmę wtórną można szybko i skutecznie wyleczyć – nie wymaga to nawet zabiegu chirurgicznego, a jedynie korekcji z wykorzystaniem specjalistycznego lasera.

Kiedy i dlaczego może pojawić się zaćma wtórna?

Ponowne wystąpienie zaćmy w formie zaćmy wtórnej może wystąpić po kilku tygodniach od wykonania operacji. Zazwyczaj jednak do nawrotu choroby dochodzi po kilku latach od zabiegu.

Przyczyn powstawania zaćmy wtórnej można wymienić wiele – niektóre są związane z przeprowadzanym zabiegiem, inne dotyczą trybu życia czy wiążą się z występowaniem innych schorzeń u pacjenta. Do najczęstszych przyczyn należą:

• Zaburzenia metabolizmu związane ze współwystępującymi schorzeniami: cukrzycą, niedoczynnością przytarczyc,
  • AZS,
  • Krótkowzroczność,
  • Wrodzone wady siatkówki,
  • Urazy i infekcje lub stany zapalne oka niezwiązane z przeprowadzoną operacją,
  • Uszkodzenia i infekcje powstałe wskutek zabiegu usunięcia zaćmy.

Więcej o zaćmie wtórnej przeczytasz na naszym blogu.

Jak leczyć zaćmę wtórną?

Pacjenci obawiają się czasem, że zaćma wtórna oznacza konieczność poddania się zabiegowi jej usunięcia po raz kolejny. Na szczęście nawrót zaćmy można wyleczyć krótkim zabiegiem kapsulotomii. Zabieg polega na wykonaniu maleńkiego otworu w środku tylnej torebki soczewki – w tym celu wykorzystywane są lasery YAG (lasery neodymowo-yagowe).

Pacjent otrzymuje znieczulenie miejscowe – sam zabieg trwa zaledwie kilkanaście sekund, a cała procedura zajmuje około pół godziny. Tego samego dnia pacjent może wrócić do domu.

→ Usuń zaćmę wtórną - przejdź do formularza zgłoszeniowego!

Gdzie usuwamy zaćmę wtórną?

Potrzebujesz pomocy?
Zostaw poniżej swoje dane kontaktowe, a my postaramy się do Ciebie jak najszybciej oddzwonić!