objawy zaćmy

Objawy zaćmy – jak je rozpoznać i co zrobić kiedy się pojawią?

O zaćmie, jako jednej z częstszych a jednocześnie groźniejszych chorób oczu mówi się często „złodziej wzroku”. Choć w zaawansowanym stadium rozwoju dość wyraźne, objawy zaćmy potrafią ukrywać się latami, powoli obniżając jakość wzroku człowieka. Niestety, oko jest niewątpliwie jednym z najszybciej starzejących się organów człowieka i to właśnie proces ten jest najczęściej odpowiedzialny za pojawianie się zaćmy. Słabnąca ostrość widzenia, konieczne stosowanie okularów korekcyjnych, a także coraz gorsze widzenie w ostrym świetle i w ciemnościach mogą wydawać się zwyczajne, ale często okazują się być objawami zaćmy. Jak je rozpoznać i co zrobić, gdy się pojawiają?

Zaćma – na czym właściwie polega?

Nazywana często z łaciny kataraktą, zaćma jest chorobą soczewki oka, polegającą na jej mętnieniu i utracie elastyczności. Starzenie, bo to ono jest jednym z głównych procesów odpowiedzialnych za rozwój zaćmy, powoduje gromadzenie się w soczewce cząsteczek białka i grubienie tworzących ją włókien, co w rezultacie zaburza załamywanie promieni światła w oku. Tracąca przejrzystość soczewka nie wykazuje już swoich naturalnych zdolności akomodacyjnych, utrudniając widzenie z bliska i z daleka, zmniejszając widzialną głębię kolorów czy też komplikując widzenie w nocy. Z czasem soczewka mętnieje coraz bardziej, powodując wyraźne zamglenie wzroku i zmianę koloru źrenicy z czarnej, na szarawą, mleczną, a w najbardziej zaawansowanym stadium choroby całkowicie białą. Można więc bez wątpienia powiedzieć, że choroba ta nie należy do najłatwiejszych i choć rozwija się stopniowo, nie warto czekać na jej późniejsze stadia.

Objawy zaćmy – jak je rozpoznać?

Do podstawowej grupy osób narażonych na zaćmę znajdują się obecnie osoby po 50. roku życia. W wieku tym oko jest już naprawdę zmęczone i zużyte, przez co naturalnie słabnie coraz bardziej. Choć nie każde pogorszenie się wzroku musi oznaczać rozwój zaćmy, w wielu przypadkach niestety na nią wskazuje. Początkowe objawy zaćmy są jednak często niepozorne i trudne do zdiagnozowania nawet przez okulistę słyszącego od swojego pacjenta o konkretnych objawach. Nie raz zdarzyło się, że przed wykryciem zaćmy pacjentowi zmieniano okulary korekcyjne kilkakrotnie.

Do podstawowych objawów zaćmy zalicza się oczywiście pogorszenie ostrości widzenia i efekt widzenia przez mgłę. Podczas gdy pierwszy może zostać pomylony ze zwyczajną stopniową utratą wzroku spowodowaną starzeniem, ten drugi wyraźnie sugeruje pojawienie się zaćmy. Dodatkowymi wskazówkami do podjęcia leczenia i próby zdiagnozowania choroby może być wyraźne oślepienie przez niekoniecznie ostre światło, problemy z widzeniem kształtów z bliskiej odległości, utrata naturalnej głębi kolorów i widzenie ich jako lekko bladych, kłopoty z widzeniem po zmroku, trudności z czytaniem, problemy z oceną odległości, a w niektórych przypadkach częste mrużenie oczu oraz zez. Ten ostatni pojawia się również jako wyraźny objaw choroby w przypadku zaćmy wrodzonej, dotykającej najczęściej małe dzieci.

Co zrobić, gdy objawy zaćmy się nasilają?

Wiedząc jak ważną rolę odgrywa w życiu człowieka zmysł wzroku, żadnego niepokojącego sygnału z jego strony nie wypada ignorować. Często pozornie nic nie znacząca wizyta okulistyczna może przyczynić się do szybkiej diagnozy zaćmy i podjęcia odpowiedniego leczenia zanim choroba zacznie zbierać swoje żniwo. Nie ma potrzeby odnotowywania jakości swojego wzroku każdego dnia, lecz jeśli wiesz, że znajdujesz się w grupie ryzyka, zwróć od czasu do czasu uwagę na wspomniane wcześniej charakterystyczne objawy zaćmy i sprawdź, czy nie pojawiają się także u ciebie.

Wielu Polaków bagatelizuje niestety pierwsze objawy zaćmy, przypisując je zwyczajnemu pogarszaniu się wzroku „ze starości”. Nawet jeśli okazałoby się, że zaćma faktycznie się nie rozwija, nie warto ignorować sygnałów ze strony tak ważnego narządu – im gorszy wzrok, tym szybciej postępuje jego dalsze osłabianie, o ile nie zastosuje się odpowiedniej korekcji. A wracając do zaćmy – im szybciej zdiagnozowana, tym łatwiejsze i mniej narażone na komplikacje jest jej leczenie.

Metody leczenia zaćmy

Obecnie na zaćmę choruje ponad 40% osób z grup ryzyka na całym świecie. Dla Polaków oznacza to naprawdę długie kolejki do operacji usunięcia zmętniałej soczewki, która jest jedynym sposobem na całkowite pozbycie się zaćmy. W miejsce starej soczewki wstawiany jest sztuczny implant, który imituje częściowo lub całkowicie zdolności akomodacyjne oka i pozwala na odzyskanie dobrej jakości widzenia. Pacjenci, u których zaćma została wykryta bardzo szybko mogą często pozwolić sobie na czekanie w kolejkach bez większych problemów, jednak w przypadku bardziej zaawansowanych stadiów choroby, szybka interwencja chirurgiczna jest niezastąpiona. Dlatego też coraz więcej osób decyduje się na skorzystanie z przywilejów, jakie daje Polakom Dyrektywa Transgraniczna. Wyjeżdżając na leczenie zaćmy do OneDayClinic, robisz to za darmo, a koszt podstawowej operacji pokrywa NFZ. W OneDayClinic masz ten wybór i za dopłatą możesz skorzystać z lepszych soczewek niż standardowa. Pozbycie się zaćmy bez kolejki? To nie tylko możliwe, ale i korzystne!

Poznaj OneDayClinic i zarejestruj się na zabieg!

4.6 (92.31%) 13 votes
Podziel się:

-A A A+

Irysowa 4, Bielany Wroc.

55-040 Kobierzyce

Biuro Obsługi Klienta

Pon - Pt: 8:00 - 18:00

Adres e-mailowy

biuro@onedayclinic.pl

Chciałbyś otrzymywać od OneDayClinic najnowsze informacje?

FreshMail.pl