Zaćma to jedna z najpowszechniej występujących chorób wzroku na całym świecie i jedno z najważniejszych wyzwań dla dzisiejszej okulistyki. Jej operacyjne leczenie jest dziś jedynym skutecznym sposobem na całkowite pozbycie się problemu, który pozostawiony bez żadnej ingerencji chirurgicznej może doprowadzić do zupełnej utraty wzroku. To, z czego jednak pacjenci rzadko zdają sobie sprawę, to fakt występowania nie jednego, a wielu rodzajów zaćmy zależnych od lokalizacji zmian na soczewce. Czym różnią się od siebie zaćma jądrowa, zaćma korowa i zaćma podtorebkowa? Czy od tego, gdzie zlokalizowane jest schorzenie, zależy tempo postępowania choroby i sposób jej leczenia?

Podstawowe rodzaje zaćmy

Budowa soczewki oka nie jest tak prosta, jak mogłoby się zdawać, przez co też przebieg jej mętnienia nie zawsze musi dotykać tego samego jej obszaru. Ze względu na lokalizację zmian soczewki wywołanych przez mętnienie wyróżnia się dziś cztery rodzaje zaćmy:

Zaćma jądrowa

Zaćma jądrowa to jeden z podstawowych wariantów choroby, w którym zmętnieniu ulega jądro soczewki. Zmiany następujące w wypadku zaćmy jądrowej są jednolite i charakteryzują się zmianą zabarwienia soczewki na żółtą, a często nawet ciemno brunatną. Zwyczajowym w wypadku zaćmy jądrowej objawem jest postępujące pogorszenie ostrości widzenia, głębi kolorów i poczucia kontrastu. Często zdarza się także wystąpienie tzw. krótkowzroczności refrakcyjnej.

Zaćma korowa

Kolejnym rodzajem choroby jest zaćma korowa, w której zmętnieniu ulegają poszczególne warstwy otaczające jądro soczewki, a więc część zwana często jej korą. Rozpoznanie tego szczególnego typu zaćmy jest dość łatwe – w badaniu okulistycznym zaćma korowa objawia się jako charakterystyczne zmętnienia przypominające szprychy, zaczynające się od obwodu soczewki i zbliżające promieniami do jej centrum. W przypadku zaćmy korowej pogorszenie się wzroku może zostać znacznie łatwiej zauważone przez pacjenta, gdyż w miejscach zmętnień dochodzi do dodatkowego, niejednorodnego załamywania i rozszczepiania światła. Ostrość wzroku nie musi tu jednak znacząco się pogarszać, gdyż centralna część soczewki jest w dalszym ciągu zupełnie sprawna. To właśnie nienaturalne rozszczepianie się światła jest pierwszą oznaką do niepokoju.

Zaćma korowo-jądrowa

Czasami zdarza się, że zaćma korowa i zaćma jądrowa łączą się, tworząc zmiany charakterystyczne zarówno dla pierwszego, jak i drugiego z omówionych wyżej rodzajów. Przypadłość ta, określana jako zaćma korowo-jądrowa, powoduje zarówno nienaturalne załamywanie się światła, jak i znaczne pogorszenie ostrości wzroku ze względu na zlokalizowane choroby w części jądrowej soczewki.

Zaćma podtorebkowa tylna

Ostatni wariant choroby, a więc zaćma podtorebkowa tylna to jedna z najbardziej charakterystycznych postaci zaćmy, objawiająca się zmętnieniami rozmieszczonymi pod tylną torebką soczewki. Zmiany te pojawiają się najczęściej w samym centrum osi widzenia, zaburzając je w bardzo widoczny sposób. Niestety, to właśnie zaćma podtorebkowa tylna jest najszybciej postępującą odmianą choroby – pogorszenie widzenia może nastąpić na przestrzeni kilku tygodni, a ze względu na centralne umiejscowienie zmian i ich dużą gęstość,  jest ono naprawdę trudne do przegapienia.

rodzaje zaćmy - wizyta u okulisty

Diagnoza i leczenie różnych rodzajów zaćmy

Ze względu na różne cechy charakterystyczne poszczególnych wariantów choroby, jej diagnozowanie (dowiedz się więcej o objawach zaćmy) może okazać się bardzo łatwe albo niesamowicie trudne. Nie trudno zauważyć bowiem, że tak jak w przypadku zaćmy podtorebkowej tylnej zmiany są łatwe do zauważenia dla chorego, tak w przypadku zaćmy jądrowej mogą być one wzięte za typowe pogarszanie się wzorku wraz z wiekiem. Różny będzie tu też okres bezpiecznego czasu oczekiwania przed zabiegiem usunięcia zmętniałej soczewki. Wiadomo już, że każdy rodzaj zaćmy prowadzi ostatecznie do całkowitej utraty wzroku i że szybkie podjęcie leczenia ułatwia znacząco zadanie i gwarantuje szybszą rekonwalescencję. W przypadku zaćmy jądrowej zmiany mogą rozwijać się jednak przez wiele lat, bez wyraźniejszych oznak i jednoznacznej diagnozy. Z drugiej strony mamy zaćmę podtorebkową tylną, która może postępować bardzo gwałtownie i chaotycznie, wymagając niemalże natychmiastowej reakcji operacyjnej.

Niezmienne pozostaje jedno – ani zaćma jądrowa, ani zaćma korowa, ani zaćma podtorebkowa tylna nie są możliwe do wyleczenia metodami farmakologicznymi. Stosowana obecnie metoda fakoemulsyfikacji, polegająca na rozbiciu zmętniałej soczewki, usunięciu jej z oka przez niewielkie nacięcie i wstawieniu w jej miejsce implantu jest skuteczna i stosunkowo mało ryzykowna. Odzyskanie pełnej sprawności wzroku nawet przy ciężkim przebiegu zaćmy jest możliwe, dlatego nie warto zwlekać – zauważając jakiekolwiek objawy pogorszenia się wzroku, najlepszym co można dla siebie zrobić jest wizyta u okulisty.

Z uwagi na duże kolejki, ale także większy komfort leczenia, warto skorzystać z operacji zaćmy w OneDayClinic (w OneDayClinic oferujemy operację zaćmy w terminie do 30 dni). Dzięki dyrektywie transgranicznej mają Państwo możliwość leczenia zaćmy, za darmo, w innych krajach europejskich.  Nasza klinika znajduje się w czeskiej Ostrawie, a Państwo zabierani są na zabieg z miejsca zamieszkania. Koszty podstawowego leczenia pokrywane są przez polski NFZ. W naszej nowoczesnej klinice, powita Państwa polskojęzyczny personel. Po wypoczynku w hotelu zabierani są Państwo na badanie kontrolne i odwożeni do domu.

Zdrowie jest najważniejsze, a po ostatnich zmianach NFZ-u, po operacji zaćmy musi zostać wykonane drugie badanie kontrolne w terminie 14-28 dni po zabiegu. Jesteśmy całym sercem za tym, gdyż naszym celem jest dbanie o zdrowie naszych pacjentów. Drugie badanie kontrolne jest całkowicie darmowe, zabieramy Państwa z miejsca zamieszkania, dowozimy do naszej kliniki, a po badaniu odwozimy do domu.

Zapraszamy do rejestracji na zabieg!

Przeczytaj również:

Zaćma pourazowa - czym odróżnia się od innych rodzajów zaćmy

Zaćma wrodzona - czym się charakteryzuje i jak ją się leczy

Zaćma wikłająca - typ katarakty mogący powstać w każdym wieku

Czym jest zaćma wtórna?

Zaćma pęczniejąca i posterydowa - przyczyny i leczenie

5/5 - (82 votes)