Przyczyny zaćmy – co trzeba o nich wiedzieć?

Przyczyny zacmy

Według statystyk Światowej Organizacji Zdrowia, zaćma jest najczęstszą przyczyną ślepoty na świecie – może cierpieć na nią nawet 20 mln osób. Bezpośrednią anatomiczną przyczyną zaćmy jest zmętnienie soczewki w oku, do którego doprowadzić może jednak wiele czynników. Co trzeba o nich wiedzieć?

Soczewka to przezroczysta i elastyczna część oka, której zadaniem jest ogniskowanie promieni świetlnych, tak by tworzyły obraz odwrócony i pomniejszony na siatkówce. Gdy soczewkę ogląda się przez mikroskop, widać, że zbudowana jest z koncentrycznych pierścieni i dzięki temu może skupiać promienie świetlne dokładnie na siatkówce – od tego właśnie zależy, czy widzimy ostro przedmioty z bliska oraz daleka. Jeżeli soczewka zaczyna mętnieć, ostrość widzenia spada, a gdy zupełnie zmętnieje – chory jest w stanie jedynie odróżnić dzień od nocy.

Najczęstsze przyczyny zaćmy

Do mętnienia soczewki będącego bezpośrednią przyczyną zaćmy może prowadzić wiele czynników. W przypadku zaćmy starczej (jest to najczęściej diagnozowana odmiana choroby) mętnienie soczewki następuje w procesach naturalnego starzenia organizmu. Zaćma rozwija się właściwie u wszystkich osób powyżej 70. roku życia, ale nie u wszystkich występuje w takim samym stopniu. U niektórych rozwój choroby jest powolny, u innych następuje bardzo szybko, w związku z czym konieczna jest natychmiastowa operacja usunięcia zmętniałej soczewki i zastąpienie jej soczewką sztuczną.

Innym rodzajem zaćmy jest zaćma następowa – w tym przypadku mętnienie soczewki jest efektem chorób ogólnoustrojowych. Dość często zaćmę diagnozuje się m.in. u osób z cukrzycą oraz tężyczką, dlatego tak ważne jest, by znajdowały się one pod stałą opieką okulistyczną i regularnie badały swój wzrok.

Zmętnienie soczewki może być wywołane przez urazy mechaniczne oczu, do których dochodzi np. w przebiegu upadków, uderzeń czy wypadków komunikacyjnych, a także długotrwałe narażenie oczu na szkodliwe czynniki zawodowe, np. u hutników czy elektryków. Wówczas mamy do czynienia z tzw. zaćmą pourazową.

Czasami proces mętnienia soczewki wywoływany jest przez inne przewlekłe choroby oczu (np. jaskrę), w innych przypadkach inicjuje go przyjmowanie niektórych grup leków, m.in. sterydowych, nasercowych oraz przeznaczonych dla osób chorych na astmę.

Nowoczesne leczenie zaćmy w OneDayClinic

Jak więc widać, czynników ryzyka zaćmy jest wiele. Ważne jest, by ewentualną chorobę wykryć szybko, zanim pogorszenie jakości wzroku w bardzo niekorzystny sposób odbije się na życiu społecznym, zawodowym czy rodzinnym pacjenta. Dlatego konieczne są regularne wizyty u okulisty – osoby po 40. roku życia powinny zgłaszać się na kontrolę raz do roku. Istotne jest również, by nie lekceważyć żadnego, nawet najdrobniejszego pogorszenia ostrości widzenia.

U osób z już zdiagnozowaną zaćmą należy natomiast jak najszybciej wdrożyć odpowiednie leczenie. Jedynym skutecznym sposobem jest operacja usunięcia zmętniałej soczewki i wszczepienie w jej miejsce soczewki sztucznej. W OneDayClinic specjalizujemy się w organizowaniu tego typu zabiegów w najbardziej renomowanych klinikach na terytorium Czech – wykonują je doświadczeni tamtejsi specjaliści, a pacjent otrzymuje kompleksową opiekę podczas podróży i pobytu w Czechach, a także możliwość dopłaty i wyboru soczewki lepszej jakości! Wszystkie osoby zainteresowane zapraszamy do kontaktu!

-A A A+

Irysowa 4, Bielany Wroc.

55-040 Kobierzyce

Pon - Pt: 8:00 - 16:00