Wzrok to jeden z nadrzędnych zmysłów ludzkich, na którym polegamy w niemalże każdej chwili naszego życia. To dzięki możliwości widzenia obserwujemy świat, doświadczamy piękna, uczymy się i unikamy otaczających nas zagrożeń. Zdarza się jednak, że zdrowie nie zawsze pozwala na cieszenie się pełnią wzroku – jedną z częstych przyczyn problemów z oczami jest dziś jaskra, a zaćma plasuje się tuż obok niej. Z tymi złośliwymi złodziejami wzroku da się jednak walczyć. Jakie są różnice pomiędzy schorzeniami i na czym polega ich leczenie?

Jaskra a zaćma – podstawowe podobieństwa

Choć choroby te są bardzo często przez pacjentów mylone, obydwie dotyczą oczu i nieleczone mogą prowadzić do ślepoty, jaskrę i zaćmę łączy niewiele podobieństw. Wśród tych podstawowych należy wymienić kwestię zauważalności objawów. Zarówno w przypadku zaćmy, jak i jaskry, mogą one nie wydawać się poważne przez bardzo długo, przez co nie wydają się dla chorego niepokojące. Wiemy już jednak, że nieleczone mogą prowadzić do poważnych powikłań, wśród których najbardziej niepożądaną jest oczywiście utrata wzroku.

Podobieństw pomiędzy jaskrą a zaćmą można dopatrywać się także w przyczynach powstawania chorób. Obydwie mogą być bowiem zarówno wrodzone, jak i nabyte, a w przypadku drugiego typu mogą być powodowane przez te same czynniki. Do podstawowych przyczyn pojawienia się zarówno zaćmy, jak i jaskry, można zaliczyć uwarunkowania genetyczne (występowanie jaskry i zaćmy w rodzinie), urazy gałki ocznej, duże wady wzroku, długotrwałe stosowanie kortykosterydów, cukrzycę oraz problemy z nadciśnieniem tętniczym. Oczywiście jaskra, jak i zaćma, mogą spowodowane być też zwyczajnym starzeniem się organizmu, przy czym objawy tej drugiej często pojawiają się znacznie później, podczas gdy w przypadku jaskry mogą dokuczać już po 40 roku życia.

Jaskra a zaćma – objawy chorób?

Tam, gdzie kończą się podobieństwa, zaczyna się długa lista różnic pomiędzy jaskrą a zaćmą. Przede wszystkim dotyczą one zupełnie innych regionów gałki ocznej. Podczas gdy pierwsza utożsamiana jest z podwyższonym ciśnieniem wewnętrznym oka i jest powodowana uszkodzeniem komórek zwojowych siatkówki oka oraz włókien nerwu wzrokowego, druga dotyczy mętniejącej soczewki oka.

Podstawowe objawy zaćmy to blednięcie lub całkowita biel źrenicy, zamglone i rozmazane pole widzenia, trudność ze skupieniem wzroku i złapaniem odpowiedniej ostrości obrazu, a często także problemy z oceną odległości, głębokością barw oraz widzeniem w ciemności. Rozróżniamy wiele typów zaćmy, które zależą od umiejscowienia zmian, należą do nich zaćma podtorebkowa, korowa, jądrowa, przednia i tylna. Zdarza się również, że zaćma po wyleczeniu powraca, ten typ zaćmy nazywany jest zaćmą wtórną.  Zaćma jest bardzo powszechną chorobą i narażone są na nią głównie osoby po 60. roku życia.

Jaskra prowadzi przede wszystkim do zwężenia pola widzenia i kojarzona jest głównie ze zbyt wysokim ciśnieniem wewnątrzgałkowym, choć jak wiemy dotyka przede wszystkim nerwu wzrokowego i siatkówki. Generalnie wyróżnia się dwa rodzaje jaskry: ostrą i podostrą. Do podstawowych objawów tej pierwszej należą silny ból oczu i głowy, nudności, widzenie kolorowych obręczy wokół źródeł światła. Jaskra podostra ma znacznie łagodniejszy, a tym samym trudniejszy do zdiagnozowania przebieg. Jako że kąt przesączenia światła jest tu zwężony, ale nie całkowicie zamknięty, objawy mogą pojawiać się i znikać i nie są nigdy tak dokuczliwe, jak w przypadku jaskry ostrej.

Jaskra a zaćma – metody leczenia

Podstawową różnicą pomiędzy leczeniem jaskry a zaćmy jest fakt, że tę pierwszą można początkowo opanowywać za pomocą środków farmakologicznych. W wielu przypadkach regularne kontrole okulistyczne połączone ze stosowaniem kropli do oczu obniżających ciśnienie wewnętrzne oka pozwalają na swobodne życie bez objawów jaskry.

Z zaćmą nie jest już tak prosto, nie istnieją żadne leki na zaćmę, a choroba z czasem postępuje, mogąc doprowadzić do całkowitej ślepoty. Usuwanie zaćmy polega na rozbijaniu metodą fakoemulsyfikacji zmętniałej soczewki i wstawianiu w jej miejsce nowej, sztucznej soczewki wewnątrzgałkowej. Zabieg taki pozwala na uzyskanie bardzo dobrej ostrości widzenia przy minimalnym ryzyku powikłań i dość szybkiemu procesowi rekonwalescencji. Ostateczna jakość wzroku zależy przede wszystkim od rodzaju wybranej soczewki i może wymagać dodatkowej korekty okularowej w przypadku wybrania wariantu najbardziej podstawowego.

W OneDayClinic operacja zaćmy ze standardową soczewką wykonywana jest za darmo i pokrywana przez polski NFZ, dzięki możliwościom jakie daje dyrektywa transgraniczna. Mają jednak Państwo możliwość operacji zaćmy z ponadstandardową soczewką, dopasowaną do Państwa potrzeb i wad wzroku (cennik OneDayClinic). Nasza klinika położona jest w czeskiej Ostrawie, do której dowozimy Państwa z waszego miejsca zamieszkania. Klinika jest nowoczesna, z profesjonalnym i polskojęzycznym personelem, a na operację zaćmy poczekają Państwo jedynie do 30 dni, co w kraju raczej jest niemożliwe. Komfort pacjenta jest dla nas najważniejszy.

Jeśli chodzi o operacyjne leczenie jaskry, nowoczesne techniki jej leczenia skupiają się na szybkim leczeniu laserowym, które pozwala w łatwy sposób obniżyć ciśnienie wewnątrzgałkowe i ułatwić przepływanie cieczy pomiędzy kolejnymi komorami oka. Gdy leczenie laserowe również okaże się nieskuteczne, konieczna może okazać się operacja neuropatii jaskrowej oka.

Jak więc widać, jaskra a zaćma to dwie zupełnie odrębne choroby, które przeoczone mogą prowadzić do poważnych uszkodzeń wzroku, a nawet całkowitej ślepoty. Warto więc zwracać uwagę na ich charakterystyczne objawy i podejmować leczenie w momencie, gdy problem nie jest jeszcze bardzo poważny.

Dowiedz się czym wyróżnia się nasza klinika!

4.9/5 - (137 votes)