Witaminy na oczy – czyli co jeść, aby zachować zdrowy wzrok

witaminy na oczy

Witaminy na oczy – czyli co jeść, aby zachować zdrowy wzrok

Zdrowe oczy to podstawa komfortowego i sprawnego życia – choć często nie doceniamy ich za to czym są, oczy stanowią jeden z najważniejszych i wiodących zmysłów człowieka, o który warto zadbać na każdy możliwy sposób. Odpowiednio zbilansowana dieta bogata w witaminy A, C, E, witaminy z grupy B, luteinę, cynk, miedź czy kwasy omega 3 i 6 to jeden z najprostszych, a zarazem najskuteczniejszych sposobów na zadbanie o własny wzrok. Co warto jeść, aby zachować zdrowy wzrok na dłużej i cieszyć się pełnią jego możliwości w każdej sytuacji?

Witaminy na oczy – jak naturalnie poprawić wzrok?

Sposób odżywiania się potrafi nie tylko zwiększyć komfort codziennego życia i usprawnić fizyczną funkcjonalność organizmu, ale też wpłynąć niezwykle pozytywnie na stan zdrowia poszczególnych narządów. Tak też dzieje się w przypadku wzroku, który nieodpowiednio odżywiony ma większe tendencje do przypadłości takich jak zaćma, jaskra czy zespół suchego oka. „Człowiek, który dobrze się odżywia, starzeje się później” to jedno z najbardziej rozpoznawalnych prawideł zwolenników zdrowego odżywiania się i co wcale nie zaskakujące, jest ono jak najbardziej prawdziwe także dla wzroku.

Dieta celująca w zwiększenie sprawności tego niezwykłego zmysłu powinna być przede wszystkim bogata w różnego rodzaju substancje, kwasy i barwniki naturalne. Mamy tu więc doskonale znaną luteinę, występującą w warzywach takich jak jarmuż, kapusta włoska, szpinak, brokuły, cukinia, dynia, czy papryka, a także owocach takich jak porzeczki, jagody czy borówki. Jej działanie powinno być wzmocnione także poprzez uzupełnienie diety o zeaksantyny występujące w brokułach, kukurydzy i pomidorach, a także kwasy omega 3 i omega 6, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku i całego organizmu człowieka. Tu źródeł poszukiwać można właściwie wszędzie – ryby takie jak tuńczyk, szprot, sardynki i łosoś, do tego siemię lniane, orzechy włoskie i olej rzepakowy, a także pestki dyni, słonecznika, sezamu oraz miąższ awokado to najlepsze źródła nasyconych i nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Witaminy na oczy – gdzie poszukiwać tych najważniejszych?

Można oczywiście włączać witaminy do diety poprzez stosowanie różnego rodzaju suplementów i substytutów farmakologicznych, ale znacznie lepszym rozwiązaniem jest dostarczanie ich z naturalnych źródeł w codziennej diecie. Witaminy to związki organiczne, których organizm człowieka nie jest w stanie wytworzyć samoistnie. Jednocześnie są one jednak niezbędne do zachowania jego prawidłowych funkcji, w tym także pełnej sprawności oka i każdego jego elementu. Na jakie witaminy warto zwrócić największą uwagę?

Witamina A – naturalny antyoksydant

Witamina A jest jedną z najważniejszych witamin wpływających na stan wzroku – to dzięki niej możemy zapewnić prawidłową sprawność siatkówki oka, zapobiegając tym samym powstawaniu tzw. kurzej ślepoty (czyli niezdolności widzenia po zmroku), keratynizacji (rogowaceniu) nabłonków oka, czy kseroftalmii, czyli wysychaniu spojówek i rogówek oka. Jako silny antyoksydant, witamina A redukuje skutki działania wolnych rodników i zapobiega chorobom plamki żółtej. Gdzie ją znaleźć? Wśród najbogatszych źródeł wymienia się przede wszystkim tran rybi, wątróbki, słodkie ziemniaki, marchew, jarmuż, dynię, szpinak, szczaw, morele, czy mango.

Witamina C – na odporność i zdrowe oczy

Doskonałym działaniem poprawiającym jakość wzroku wykazuje się też witamina C, czyli kwas askorbinowy będący jednym z najpopularniejszych przeciwutleniaczy w diecie człowieka. Witamina C zapobiega rozwojowi zaćmy, sprzyja regulacji produkcji płynu łzowego, a także wzmacnia naczynia krwionośne oka przeciwdziałając ich pękaniu. Jej najlepsze, naturalne źródła to oczywiście acerola, dzika róża, czarna porzeczka, natka pietruszki, szpinak, czerwona papryka, truskawki czy wszelkie cytrusy.

Witamina E – wsparcie dla witaminy A

Witamina E to również niezwykle silny antyoksydant, który dodatkowo wpływa na prawidłowe nawodnienie i nawilżenie oczu. Witamina ta spowalnia postępowanie zwyrodnienia plamki żółtej, a jednocześnie poprawia wchłanianie witaminy A, przez co w diecie dla oczu okazuje się być niezwykle istotna. Do jej najbogatszych źródeł należą migdały, nasiona słonecznika, orzeszki zimne i laskowe, oleje słonecznikowy, kukurydziany i sojowy, botwina, pomidory i szpinak.

Witaminy na oczy: witaminy z grupy B

Istotne dla całego układu nerwowego, a więc i także nerwów wzrokowych są wszelkie witaminy z grupy B. Ich niedobór może być przyczyną zaburzeń pracy wspomnianych już nerwów wzrokowych, ale też powodem dla zmniejszenia odporności oczu na zmiany chorobowe. Niedobór witaminy B można rozpoznać poprzez pieczenie i suchość oczu oraz nadwrażliwość na jasne światło. Gdzie znaleźć ją naturalnie? W różnego rodzaju roślinach strączkowych, produktach zbożowych, mięsie, mleku, drożdżach, a także rzepie, kapuście, marchwi, pieczarkach i ziemniakach.

Witamina D – ochrona przed zwyrodnieniami oczu

Dostarczanie w diecie odpowiednich dawek witaminy D sprzyja zapobieganiu jaskrze, rozwojowi zapalenia spojówek, zespołu suchego oka czy krótkowzroczności i zwyrodnienia plamki żółtej. Można więc bezpiecznie powiedzieć, że witamina D również należy do grupy najważniejszych dla oczu substancji odżywczych. Do jej najbogatszych źródeł należą przede wszystkim tłuste ryby takie jak łosoś, tuńczyk, dorsz, czy śledź, a także wątróbki, ser i przetwory mleczne.

Dieta dla zdrowia oczu – o czym warto pamiętać

Wdrożenie do codziennego życia zbilansowanej diety powinno celować w uzupełnianie niedoborów witamin i minerałów dobrych dla całego organizmu, w tym także dla narządu wzroku. To dzięki niemu jesteśmy przecież w stanie obserwować świat i w pełni doświadczać jego uroków. Wspomniane już witaminy na oczy, w połączeniu ze składnikami takimi jak luteina i kwasy tłuszczowe czy też minerałami takimi jak cynk, mangan, miedź i selen to podstawa zdrowych oczu w każdym wieku.

Musisz zoperować zaćmę? Nie czekaj, w OneDayClinic zoperujemy ją w ciągu 30 dni!

 

Witaminy na oczy – czyli co jeść, aby zachować zdrowy wzrok
4.7 (94.29%) 21 votes
Podziel się:

-A A A+

Irysowa 4, Bielany Wroc.

55-040 Kobierzyce

Biuro Obsługi Klienta

+48 71 71 22 332

Godziny otwarcia

Pon - Pt: 8:00 - 18:00

Adres e-mailowy

biuro@onedayclinic.pl

Chciałbyś otrzymywać od OneDayClinic najnowsze informacje?

FreshMail.pl