Zaćma to obecnie jedna z najczęściej występujących chorób wzroku wśród ludzi na całym świecie. Jej ofiarami padają zazwyczaj osoby starsze, po 50 roku życia, u których choroba jest wynikiem naturalnych procesów starzenia się narządów organizmu, w tym także gałki ocznej i mieszczącej się w niej soczewki. Nieleczona zaćma prowadzi stopniowo do znacznego pogorszenia się jakości widzenia, a ostatecznie całkowitej utraty wzroku. Leczenie jej poprzez usunięcie zmętniałej soczewki i wstawienie sztucznego zamiennika jest dziś jedną z najpowszechniejszych metod walki z kataraktą. Biorąc jednak pod uwagę średni wiek pacjentów cierpiących na zmętnienie soczewki i rosnącą nieustannie średnią długość życia człowieka, coraz większa liczba osób poddawanych operacji zbliża się do 90 roku życia. Czy przeprowadzenie tego typu operacji jest u nich w dalszym ciągu bezpieczne?

Operacje zaćmy – minimalne ryzyko, maksymalne efekty

Żadna operacja nie może być uważana za 100% bezpieczną, jako że każda interwencja chirurgiczna w organizm człowieka wymaga wprowadzenia zmian w tym, co dla organizmu naturalne. W przypadku operacji wzroku obawy mogą być jeszcze większe, gdyż zabieg odbywa się bezpośrednio na gałce ocznej i każdy błąd przyczynić się do poważnych powikłań.

Rzeczywistość dla operacji zaćmy wygląda jednak naprawdę dobrze, a statystyki wykonywanych na całym świecie operacji z wykorzystaniem metody fakoemulsyfikacji mają bardzo wysoki poziom sukcesu. Nacisk środowiska okulistycznego na wykonywanie operacji zaćmy jak najszybciej sprawił, że wiele z nich przeprowadza się w początkowych stadiach choroby. Ta jednak nie zawsze zostaje wykryta wcześnie, a często nie przeszkadza pacjentom przez wiele lat, ujawniając się dopiero po 80. roku życia. Czy operacja zaćmy jest jednak tak samo bezpieczna w przypadku 50-latka i 90-latka?

Operowanie zaćmy po 90. roku życia

Im starszy organizm człowieka, tym trudniej o dobre rezultaty w trakcie operacji zaćmy. Z wiekiem uszkodzeniu ulegają także inne partie gałki ocznej, mogące obniżyć nieco jakość widzenia po operacji. Jedną z przypadłości mogących utrudnić przeprowadzenie operacji usunięcia zaćmy są zbierające się na różnych elementach struktury oka włókna białkowe, będące podobnie jak zaćma skutkiem starzenia się organizmu i obumierania jego struktur. Ich obecność nie jest jednak przeszkodą, której nie da się ominąć. Chirurdzy-okuliści coraz częściej spotykają się z pacjentami w bardzo zaawansowanym wieku, zgłaszającymi znaczące utrudnienia widzenia w związku z występującą kataraktą. W ich przypadku, o ile nie pojawiają się żadne dodatkowe przeciwwskazania medyczne, operacja zaćmy będzie wyglądała podobnie, jak u pacjentów młodszych, choć jej skuteczność może być faktycznie nieco niższa.

Badania prowadzone przez specjalistów okulistyki w 2014 roku ujawniły, że w trakcie ponad 200 operacji przeprowadzonych u osób po 90. roku życia, u 80% z nich stwierdzono znaczącą poprawę jakości wzroku. Badania przeprowadzono co prawda na małej grupie, jednak od ich czasu minęło już ponad 4 lata, a operacje na osobach w bardzo zaawansowanym wieku prowadzone są w dalszym ciągu na porządku dziennym i przynoszą naprawdę dobre rezultaty.

Bezpieczeństwo operacji zaćmy bez względu na wiek pacjenta

Nowoczesne metody operowania zaćmy, wymagające minimalnego (zaledwie 2 mm) nacięcia oka i wprowadzenia mikroskopijnych narzędzi do usunięcia zmętniałej soczewki i wszczepienia nowej sprawiły, że ryzyko operacyjne jest tu naprawdę niskie. Doświadczone placówki wykonujące po nawet kilka tysięcy operacji rocznie opracowały techniki operacyjne do perfekcji, gwarantując dziś pacjentom zabieg trwający nie dłużej niż pół godziny i nie wymagający korzystania z całkowitego znieczulenia czy hospitalizacji po zabiegu. Nawet starsi pacjenci, których w normalnych warunkach nie poddawano by skomplikowanej operacji mogą czuć się stosunkowo bezpiecznie podczas operacji zaćmy, choć oczywiście warto w ich wypadku wziąć pod uwagę ogólny stan zdrowia i ewentualne choroby wykluczające przeprowadzenie jakiegokolwiek zabiegu chirurgicznego.

Lekarze kierujący pacjentów na operację zaćmy biorą pod uwagę przede wszystkim dobro pacjenta, mając na uwadze także ich komfort życia, który w przypadku katarakty może znacznie się obniżyć. Ratowanie wzroku po 90. roku życia, o ile pacjent czuje się na siłach i faktycznie cierpi z powodu pogarszającej się ostrości wzroku wydaje się być rozsądną i uzasadnioną decyzją. Czy więc operacja zaćmy po 90. roku jest bezpieczna? Tak, o ile jej przeprowadzenia nie wyklucza słaby stan zdrowia. Szanse na odzyskanie pełnej sprawności wzroku są tu co prawda niższe, niż w przypadku pacjentów młodszych, ale nawet uzyskane w badaniach 80% zdaje się być wystarczającą zachętą zarówno dla pacjentów, jak i dla lekarzy.

Skorzystaj z operacji w OneDayClinic w każdym wieku!

4.8/5 - (83 votes)