Pamiętaj! Zaćmę usuwasz raz w życiu i dopilnuj abyś miał wszczepiona właściwą soczewkę, albowiem nie da się już jej wymienić.

Dzięki edukacji, odpowiedniemu przygotowaniu do zabiegu nasi Pacjenci w 99% przypadków wybierają:

soczewki z filtrem światła niebieskiego

Zadzwoń, aby dowiedzieć się więcej: +48 71 71 22 332

Wszelkie źródła wskazują, 1-2% powikłań wszystkich operacji zaćmy. W OneDayClinic to zaledwie 0,2% dlaczego?

• Innowacyjne metody leczenia
  • Kontrola 24 godziny po zabiegu jako kluczowy element zabiegu
  • Doświadczeni chirurdzy mający po 15 000 zabiegów na koncie
  • Pełna opieka do całkowitego wyleczenia

Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj artykuł i zadzwoń 71 71 22 332

Operacyjne usunięcie zaćmy to obecnie jeden z najpowszechniejszych, najczęściej wykonywanych zabiegów chirurgicznych oczu na całym świecie. Według statystyk za rok 2014 opublikowanych w roku 2016 przez Eurostat, w samej Unii Europejskiej przeprowadzono wówczas około 4,3 miliona operacji zaćmy, a liczby te mają z roku na rok rosnąć w związku z wydłużającą się średnią życia. Zabieg trwający zaledwie 15-30 minut, przeprowadzany w warunkach ambulatoryjnych i nie wymagający hospitalizacji jest zdecydowanie jednym z mniej ryzykownych działań w obrębie narządu wzroku, choć nie jest oczywiście całkowicie pozbawiony ryzyka powikłań. O ich istnieniu warto mieć pojęcie, bo to właśnie ich świadomość przyczynia się w dużej mierze do uniknięcia błędów. Jakie powikłania po operacji zaćmy są zatem najczęstsze i w jaki sposób można eliminować ryzyko ich wystąpienia?

Operacja zaćmy – ryzyko operacyjne i możliwe powikłania

Nawet najlepszy i najbardziej doświadczony chirurg ma prawo do napotkania problemów podczas operacji zaćmy, nawet jeśli proces przygotowania do zabiegu i sam zabieg przebiegały bez zarzutu. Szacuje się, że  1-2% wszystkich zabiegów usunięcia zaćmy na świecie kończy się wystąpieniem powikłań[1], co biorąc pod uwagę liczbę wykonywanych wykonanych zabiegów daje 1-2 osoby na 100 operowanych osób. Niestety większość klinik przyjmuje ten % jako wytyczną i nie próbują znaleźć rozwiązań jak w OneDayClinic na ich zmniejszenie, które jak najbardziej są możliwe do poziomu nawet 0,2 % co daje ryzyko niegroźnych powikłań 2 na 1000 operowanych osób.

Najbardziej narażone osoby na ryzyko powikłań to takie które nie usunęły zaćmy w odpowiednim czasie tylko przenosiły ją do momentu bardzo słabego widzenia. Taka nieodpowiedzialność doprowadza do:

• mocnego zmętnienia soczewki i braku możliwości wykonania wszystkich badań z racji nie przezierności soczewki,
  • stwardnienia naturalnej soczewki co powoduje utrudnienie w jej usunięciu
  • wydłużenia zabiegu co wpływa niekorzystnie na operowany narząd.

Ryzyko to może być oczywiście zminimalizowane poprzez precyzyjną diagnozę, doświadczenie chirurgów i przede wszystkim skrupulatne stosowanie się do zaleceń pooperacyjnych, o których pacjenci OneDayClinic są informowani zarówno bezpośrednio po zabiegu, jak i w trakcie badania kontrolnego. Z jakimi zagrożeniami operacyjnymi wiąże się dziś zabieg usunięcia zaćmy?

Poszukujesz profesjonalnej kliniki, w której skutecznie wyleczysz zaćmę? Sprawdź ofertę OneDayClinic!

Jednym z poważniejszych, choć dziś już naprawdę rzadkich powikłań operacyjnego leczenia zaćmy jest krwotok do wnętrza oka oraz pęknięcie torebki tylnej podczas zabiegu[2]. W związku ze stosowaniem metody fakoemulsyfikacji i ograniczeniem wykorzystania ostrych narzędzi do minimum, ryzyko to jest niezwykle minimalne i występuje wyłącznie w krajach o stosunkowo niskim stopniu rozwoju medycyny w obrębie operacji okulistycznych. Kluczem do zminimalizowania powikłań jest też doświadczona kadra, oraz pierwsze 24 godziny po zabiegu. Kontrola oka w następnym dniu daje ogromne szanse na uniknięcie ewentualnych powikłań co niestety jest rzadkością.

Zabieg ten dziś wykonywany jest w trybie jednodniowym co nie oznacza, że Klinika operująca zaćmę nie powinna zaopiekować się pacjentem przez cały okres leczenia.

Dla pacjentów problemem mogą okazać się wszelkiego rodzaju zakażenia wewnątrzgałkowe, którym zapobiega się dziś poprzez rygorystyczne stosowanie kropli z antybiotykiem po zabiegu[3].

Infekcje będące powikłaniami po operacji zaćmy zdarzają się dziś jednak stosunkowo rzadko, lecz gdy wystąpią, mogą objawiać się bólem, zaczerwienieniem, osłabieniem ostrości widzenia, opuchlizną oraz ropieniem oczu. W sytuacji takiej należy bezzwłocznie udać się do lekarza w celu podjęcia odpowiedniego leczenia antybiotykami silniejszymi niż te aplikowane w postaci kropli.

Dużą grupę powikłań po operacji zaćmy stanowią problemy występujące w pierwszych tygodniach od przeprowadzonej operacji i najczęściej mają bezpośredni związek z procesem gojenia się oka. Na etapie tym mogą pojawić się wspomniane już infekcje, ale także obrzęki centralnej części siatkówki, wzrost ciśnienia wewnątrzgałkowego, odwarstwienie siatkówki, przemieszczanie się soczewki wewnątrzgałkowej oraz zaćma wtórna.

Choć wszystkie mają stosunkowo niskie prawdopodobieństwo zaistnienia, dwie ostatnie zdecydowanie warto zgłębić zarówno ze względu na ich częstość występowania, jak i wpływ na końcową jakość widzenia po operacji.

zaćma krople

Zaćma wtórna

Jedno z częściej występujących powikłań operacji zaćmy to tzw. zaćma wtórna, objawiająca się zmętnieniem tylnej torebki soczewki oka. Powikłanie to jest dość popularne, jako że w założeniu podczas usuwania zmętniałej soczewki, tylna torebka pozostaje nietknięta.

Rozwój zmętnienia na jej powierzchni można jednak stosunkowo łatwo powstrzymać, wykonując prosty zabieg laserowy nacinający jej powierzchnię i przepuszczający światło do siatkówki oka. Z punktu widzenia pacjenta istotne będzie więc obserwowanie własnego wzroku i jego zachowania oraz zgłaszanie okuliście wszelkich niepokojących objawów charakterystycznych dla zaćmy[4].

Przemieszczenie soczewki

Wszczepiona w miejsce naturalnej sztuczna soczewka wewnątrzgałkowa mocowana jest zwykle w tylnej torebce soczewki oka, gdzie może spełniać swoją funkcję najlepiej. Niestety, nawet przy wysokiej precyzji operacji, przemieszczenie soczewki jest dość powszechnym i częstym powikłaniem pooperacyjnym.

Naprawa tego typu błędu wymaga zwykle wykonania drugiego zabiegu, podczas którego soczewka zostanie ponownie zamocowana lub wymieniona na nową. Szanse powodzenia są tu jednak bardzo wysokie, a ryzyko wystąpienia przemieszczenia się soczewki maleje z roku na rok dzięki coraz to lepszym technikom pracy okulistów i chirurgów oraz przywiązaniu pacjentów do zaleceń pooperacyjnych.[5]

Zalecenia pooperacyjne a ryzyko powikłań

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez pacjentów po przejściu operacji zaćmy jest zbyt szybki powrót do codziennych aktywności. Dlatego tak ważna jest pierwsza doba po zabiegu w której pacjent z kliniki powinien natychmiast trafić do swojego domu lub hotelu, celem odpoczynku i nie robieniu praktycznie żadnych czynności.  Następnego dnia powinna odbyć się wizyta lekarka, która wyeliminuje ewentualne rozwijające się powikłanie.

Choć wzrok może faktycznie wrócić do sprawności dość szybko, a samo oko wydawać się odpowiednio zagojone, konieczność ścisłego przestrzegania zaleceń pooperacyjnych jest podstawą do zakończenia procesu rekonwalescencji bez większych powikłań.

Wspomniane już przemieszczanie się soczewki będące najczęstszym przypadkiem nieprawidłowości po operacji zaćmy jest spowodowane właśnie nie stosowaniem się do zaleceń – spaniem na operowanym boku, schylaniem się, dźwiganiem, czy wreszcie związanym z nimi wzrostem ciśnienia w gałce ocznej.

zalecenia po zabiegu zaćmy

Bezwzględne stosowanie się do zaleceń lekarza jest jednym z najlepszych sposobów na uniknięcie większości możliwych powikłań po operacji zaćmy. Zalecenia te wchodzą w życie już po zejściu z fotela operacyjnego, kiedy to pacjent otrzymuje szczelny opatrunek na operowane oko.

Chroni on przed dostaniem się do oka pyłków lub innych drobin oraz przed przypadkowym zatarciem oka, szczególnie wrażliwego na dotyk tuż po zabiegu. Należy przy tym pamiętać, że nawet najlepiej wykonany opatrunek nie może zapewnić stuprocentowej ochrony, dlatego podczas codziennej higieny również należy zachować szczególną ostrożność.

Po zabiegu lekarz wystawia receptę na specjalistyczne krople, które należy stosować według indywidualnych zaleceń. Krople te mają na celu zmniejszenie ciśnienia wewnątrz oka i utrzymanie jego naturalnego poziomu, co zapobiega wylewom wewnątrz oka.

zalecenia bezpośrednio po zabiegu

Poza kroplami pacjent może otrzymać też maść z antybiotykiem, która nie tylko wspomaga gojenie się oka, ale zapobiega też rozwijaniu się stanów zapalnych, które po operacji na tak wrażliwej przestrzeni są dość częste.

Wśród ważniejszych zaleceń pooperacyjnych minimalizujących ryzyko wystąpienia powikłań należy wymienić też unikanie przemęczania się, gwałtownych ruchów głową, schylania się czy dźwigania i to nawet przez okres trzech miesięcy od wykonanego zabiegu. Unikanie gwałtownych ruchów oraz stresu pozwoli na wyeliminowanie ryzyka jednego z najczęstszych powikłań – przemieszczania się soczewki. Postępując zgodnie ze wskazówkami naszego personelu po operacji usunięcia zaćmy i pamiętając o przestrzeganiu wszelkich zasad higieny każdy pacjent ma szansę na bezproblemowe zakończenie procesu leczenia i całkowite odzyskanie sprawności wzrokowej.

Więcej o zaleceniach po operacji zaćmy dowiesz się w artykule: Zaćma - zalecenia po zabiegu

Więcej o wyborze soczewek gwarantujących ci pełne bezpieczeństwo dowiedz się w artykule - Rodzaje Soczewek

Zadzwoń na infolinię: +48 71 71 22 332

Źródła:

[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2377378/

[2] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2377378/

[3] http://www.visionaware.org/info/your-eye-condition/cataracts/risks-of-cataract-surgery/125

[4] https://www.allaboutvision.com/conditions/cataract-complications.htm

[5] https://www.allaboutvision.com/conditions/cataract-complications.htm