Jaka dieta jest dobra dla oczu? Co jeść, by zadbać o zdrowy wzrok?

Dieta na dobry wzrok

Długie godziny spędzone przed ekranem komputera, relaks z telefonem w dłoni – w obecnych czasach nietrudno o problemy ze wzrokiem. Aby móc dłużej cieszyć się dobrą ostrością widzenia, warto nie tylko regularnie zgłaszać się na badania wzroku, ale i zadbać o swoją dietę. Co jeść, aby poprawić wzrok, a czego unikać?

Co jeść na poprawę wzroku?

Codziennie popełniamy szereg grzeszków i grzechów przeciwko naszym oczom. Zła higiena pracy przed komputerem, niewystarczająca ochrona przed promieniowaniem UVA i UVB, narażanie się na urazy w okolicy oczu – lista ta jest znacznie dłuższa. Dobry wzrok traktujemy jako coś naturalnego, zaczynając dbać o oczy dopiero wtedy, gdy pojawiają się pierwsze problemy z widzeniem. Regularne badania czy ograniczenie wpatrywania się w ekrany komputerów i telefonów przynoszą efekty, jednak warto je wzmocnić, stosując odpowiednią dietę. Nie bez powodu mówi się, że jesteśmy tym, co jemy. Zatem co jeść na dobry wzrok?

Aby odpowiednio zadbać o dobre widzenie, należy dostarczać organizmowi szereg cennych składników odżywczych. W tej grupie są kwasy omega-3, minerały czy witaminy. Zacznijmy od tych ostatnich. Jedną z najważniejszych witamin, mających wpływ na wzrok, jest witamina A. To właśnie jej niedobór może prowadzić do tzw. kurzej ślepoty. Prawidłowa ilość witaminy A w organizmie pomaga także zminimalizować ryzyko zachorowania na zwyrodnienie plamki żółtej oka. W jakich produktach znajdziemy ten składnik? Przede wszystkim w pomarańczowych i żółtych warzywach, szpinaku, jarmużu czy rybach. Warto pamiętać, że dodatek tłuszczu zapewnia lepsze wchłanianie witaminy A.

Dieta na wzrok – niezbędne witaminy

Dieta na poprawę wzroku powinna także zapewniać dobrą dawkę witaminy E, nazywanej witaminą młodości. Neutralizuje ona działanie wolnych rodników, które odpowiadają za starzenie się wzroku i pogorszenie jego jakości. Zapewnia szczelność błon śluzowych oka i dba o jego prawidłowe nawilżenie. W witaminę E bogate są m.in. orzechy, jaja czy oleje roślinne. Kolejnym ważnym przeciwutleniaczem jest witamina C, która dba także o trwałość naczyń krwionośnych oka. Składnik ten w dużej ilości znajduje się w pietruszce, papryce, ale i w dzikiej róży czy kiwi. Dowiedź się więcej na temat tego, jak działają witaminy na oczy.

Jeśli witaminy, to i kwasy. Dieta na wzrok powinna być bogata w kwasy omega-3, które zapobiegają zespołowi suchego oka, jak i obniżają ciśnienie wewnątrzgałkowe, zmniejszając ryzyko powstania jaskry. Kwasy omega-3 znajdują się w rybach czy oleju rzepakowym. Ważną rolę w jakości widzenia odgrywa kwas gamma-linolenowy, działający przeciwzapalnie. Jego źródłem jest m.in. olej słonecznikowy. Co jeść, aby poprawić wzrok? Nie można zapomnieć o minerałach! Cynk i miedź to silne przeciwutleniacze. Cynk przyczynia się do dobrego metabolizmu witaminy A, zapobiega zwyrodnieniu plamki żółtej. Dostarczamy go organizmowi, jedząc m.in. owoce morza, nasiona strączkowe czy kaszę gryczaną. Miedź dba o naczynia krwionośne, a jest obecna w pestkach dyni, płatkach owsianych oraz w kakao. Mangan i selen również neutralizują działanie wolnych rodników, pierwszy z minerałów znajduje się w orzechach i kaszach, drugi z kolei jest składnikiem na przykład herbaty czy ryb.

Dieta na oczy a karotenoidy

Dieta na dobry wzrok to dieta, w której zawarte są karotenoidy. Mowa dokładnie o dwóch z nich, czyli luteinie oraz zeaksantynie. To barwniki znajdujące się w siatkówce oka. Chronią przed zwyrodnieniem plamki żółtej i zmniejszają negatywne działanie promieniowania UVB/UVA oraz światła niebieskiego. Oba składniki są obecne w m.in. szpinaku czy mniszku lekarskim. Można je także dostarczać w ramach suplementacji. Dieta na oczy bez antocyjanów? To niemożliwe! To właśnie one hamują procesy zwyrodnieniowe i dbają o to, aby wzrok był ostry. Działają także przeciwutleniająco. Gdzie je znajdziemy? Na przykład w borówkach.

Wiemy, co jeść, aby poprawić wzrok, ale czy są składniki, których należy unikać w menu? W tym miejscu warto wymienić przede wszystkim… cukier. Jego nadmiar niszczy naczynia krwionośne siatkówki i może zwiększać ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej. W przypadku osób chorych na cukrzycę może także dojść do pojawienia się retinopatii cukrzycowej.

Źródło zdjęcia rawpixel.com – pl.freepik.com

Zostaw komentarz

-A A A+

Irysowa 4, Bielany Wroc.

55-040 Kobierzyce

Biuro Obsługi Klienta

Godziny otwarcia

Pon - Pt: 8:00 - 16:00

Adres e-mailowy

biuro@onedayclinic.pl
Zadzwoń Wyślij formularz

Zoperowaliśmy już tysiące pacjentów, zobacz, co sprawiło, że nas wybrali


Pan Waldermar


Pani Małgorzata


Pan Janusz


Pani Basia


Pani Zofia


Pan Roman


Pan Wojciech


Pani Ewa

Zobacz więcej filmów na naszym kanale YouTube

Skuteczne leczenie zaćmy w OneDayClinic

Skuteczne leczenie zaćmy w ODC

Zobacz, co mówią o nas pacjenci