Bielmo, odwarstwienie siatkówki oraz inne częste choroby wzroku – co warto o nich wiedzieć?

choroby oczu bielmo

Choroby oczu związane z wiekiem lub współwystępujące z innymi dolegliwościami organizmu są dziś niestety równie częste, jak krótkowzroczność czy dalekowzroczność. Bielmo, odwarstwienie siatkówki, zaćma, jaskra czy AMD to tylko niektóre z problemów dotykających dziś osoby starsze, osoby po przebytych urazach oczu a także wiele osób z wrodzonymi predyspozycjami do nich. Czym charakteryzują się najpopularniejsze choroby oczu i co warto o nich wiedzieć?

Bielmo

Bielmo na oku to choroba obejmująca rogówkę, polegająca na jej zmętnieniu, prowadzącym podobnie jak zaćma, do znacznego upośledzenia lub nawet całkowitej utraty wzroku. Przyczyn pojawienia się bielma na oku może być naprawdę wiele i mogą być one zarówno wrodzone, jak i nabyte: z powodu infekcji, chorób metabolicznych czy urazów mechanicznych oka. Problemy z ciśnieniem tętniczym krwi czy cukrzycą to właśnie jeden z najczęstszych, obok nieleczonych infekcji bakteryjnych i wirusowych powód, dla którego może pojawić się na oku bielmo.

Ze względu na różnorodność przyczyn, jakie mogą prowadzić do pojawienia się bielma, różne będą też metody jego leczenia. Pierwszym etapem będzie oczywiście rozpoznanie jego przyczyn – części przypadków, wywołanych choćby urazami czy infekcjami można zapobiec poprzez profilaktykę i odpowiednio wczesne leczenie. W przypadku uszkodzeń oka będących wynikiem urazów kluczem jest by nie dopuścić do pojawienia się na rogówce blizny bądź też zmniejszyć ją za pomocą leczenia do minimum. Nie każdy przypadek bielma jest jednak wykrywany odpowiednio wcześnie. W sytuacjach takich najskuteczniejszym leczeniem jest obecnie keratektomia fotorefrakcyjna bądź zabieg z wykorzystaniem LASIK.

Odwarstwienie siatkówki

Kolejnym stosunkowo częstym problemem oczu związanym z przyczynami zbliżonymi do tych powodujących zaćmę jest odwarstwienie się siatkówki. Choroba polegająca na oddzieleniu się warstwy siatkówki od tęczówki przebiega często bezobjawowo, dlatego też trudno wykryć ją odpowiednio szybko. Widzenie mroczków i dziwnych kształtów przed oczami czy też niewyjaśnione błyski w polu widzenia mogą być sygnałem do przebadania wzroku pod kątem odwarstwienia siatkówki, choć ostateczną diagnozę potwierdzić może wyłącznie badanie okulistyczne. Niestety, nieleczona może powodować znaczące pogorszenie lub całkowitą utratę wzroku.

Wśród najczęstszych przyczyn odwarstwiania się siatkówki wymienić można przede wszystkim cukrzycę, krótkowzroczność, a także atopowe zapalenie skóry. Co istotne z punktu widzenia osób cierpiących na zaćmę, odwarstwienie siatkówki może pojawić się po zabiegu, najczęściej w wyniku nadmiernego wysiłku fizycznego w trakcie rekonwalescencji pooperacyjnej. Dodatkowymi czynnikami mogącymi wpływać na odwarstwianie się siatkówki są wiek, różnego rodzaju urazy mechaniczne, zapalenie siatkówki oraz choroby zwyrodnieniowe siatkówki.

Jaskra

Jaskra to choroba oczu występująca niemalże tak często jak zaćma i podobnie jak katarakta związana często bezpośrednio z naturalnym starzeniem się oka. Wynikająca z nieprawidłowego przepływu cieczy wodnistej w przedniej komorze oka choroba powoduje, że ciśnienie wewnątrz oka rośnie i uszkadza stopniowo nerw wzrokowy. W rezultacie jaskra znacząco osłabia wzrok, prowadząc stopniowo do jego utraty.

Wśród przyczyn jaskry wymienia się przede wszystkim wysokie ciśnienie oka, jednak coraz częściej powiązuje się ją także z innymi współistniejącymi chorobami. Z wyższym ryzykiem zachorowania na jaskrę muszą się więc liczyć osoby cierpiące na miażdżycę, cukrzycę i nadciśnienie tętnicze, osoby u których choroba ta pojawiała się wcześniej w rodzinie, a także osoby cierpiące na regularne, silne migreny.

Jaskra może być też zarówno przyczyną, jak i powikłaniem po operacji zaćmy. Jeśli chodzi o objawy, zawężanie się pola widzenia, oko boli dość często a dodatkowo bólowi towarzyszy uczucie nudności lub nawet wymioty, warto skonsultować się z okulistą w celu zdiagnozowania przyczyny. Lekarz może dokonać rozpoznania jaskry na podstawie badania dna oka, badania pola widzenia czy badania obrazowego przedniego odcinka oka za pomocą tomografii optycznej.

Jeśli chodzi o leczenie, tu we wczesnej fazie rozwoju jaskry stosuje się przede wszystkim krople do oczu regulujące ciśnienie w gałce ocznej. W poważnych przypadkach konieczny może okazać się jednak zabieg z wykorzystaniem lasera.

AMD

Zwyrodnienie plamki żółtej, znane także jako AMD to obecnie jeden z poważniejszych problemów oczu wśród osób starszych po 50 roku życia. Zmiany w centralnej części siatkówki oka powodują tu utratę ostrości widzenia i problemy z odróżnianiem kolorów, co zdecydowanie obniża ogólny komfort widzenia. Przyczyny AMD nie zostały do dziś jeszcze dokładnie poznane, choć za czynniki zwiększające ryzyko zachorowania uznaje się przede wszystkim dietę ubogą w przeciwutleniacze, przebyte zawały serca i udary mózgu oraz palenie papierosów. Leczenie zwyrodnienia plamki żółtej opiera się o podawanie zastrzyków do gałki ocznej oraz laseroterapię.

Zaćma

Ostatnią, choć zdecydowanie najczęściej występującą obecnie chorobą oczu jest oczywiście zaćma. Związana przede wszystkim z naturalnymi procesami starzenia się organizmu katarakta dotyka głównie osób po 60 roku życia – szacunki Światowej Organizacji Zdrowia mówią o nawet 45% osób w tej grupie wiekowej cierpiących na zaćmę. Zaburzenia widzenia takie jak zmętnienie obrazu, obniżenie ostrości widzenia czy słabsze widzenie w nocy i przy ostrym świetle to jedne z najczęstszych objawów pojawienia się katarakty. Jedynym sposobem jej leczenia jest obecnie operacyjne usunięcie zmętniałej soczewki – zaćmy nie da zatrzymać się farmakologicznie, a postępująca może doprowadzić do całkowitej utraty wzroku.

Najczęściej występujące choroby oczu są dziś też jednymi z najbardziej uciążliwych, dlatego też ważna jest nie tylko świadomość ich istnienia czy znajomość ich podstawowych objawów, ale też profilaktyka oparta przede wszystkim o regularne wizyty u okulisty. W przypadku większości wymienionych chorób odpowiednio wczesne wykrycie problemu może zapobiec postępowaniu choroby i tym samym uchronić wzrok przed znacznym osłabieniem.

4.7 (94.67%) 30 votes
Etykiety:
Podziel się:

-A A A+

Irysowa 4, Bielany Wroc.

55-040 Kobierzyce

Biuro Obsługi Klienta

Pon - Pt: 8:00 - 18:00

Adres e-mailowy

biuro@onedayclinic.pl

Chciałbyś otrzymywać od OneDayClinic najnowsze informacje?

FreshMail.pl