Na czym polega nasza terapia widzenia?

Poradnia terapii wzroku

Ortoptysta, w przeciwieństwie do okulisty czy optometrysty jest w Polsce stosunkowo mało znaną specjalizacją, choć sama w sobie skupia się na bardzo ważnym temacie w obrębie leczenia zaburzeń widzenia. Ortoptysta jest specjalistą diagnostyki i rehabilitacji zaburzeń widzenia u dzieci, w tym w szczególności problemów koordynacji widzenia, m.in. zeza. Na czym polega terapia widzenia wykorzystywana przez ortoptystów w OneDayClinic i jakie schorzenia wzroku można z jej pomocą leczyć?

Terapia widzenia w ortoptyce – jakie objawy powinny niepokoić?

Ortoptysta zajmuje się leczeniem zaburzeń widzenia, w tym koordynacji widzenia oraz problemów z niedowidzeniem korzystając przede wszystkim z metod niefarmakologicznych i nieoperacyjnych. Głównym założeniem terapii jest takie wdrożenie soczewek, pryzmatów i indywidualnych ćwiczeń do codziennego życia pacjenta, by możliwa była poprawa sprawności widzenia obuocznego u dzieci bez konieczności przeprowadzania kompletnej operacji.

Powodów do skorzystania z pomocy ortoptysty i terapii widzenia może być wiele, ale główną przyczyną jej stosowania są ogólne kłopoty z widzeniem u dzieci. Uwagę rodzica powinny zwrócić przede wszystkim zez (na jedno lub dwoje oczu), szybkie męczenie się podczas czytania, problemy z przenoszeniem wzroku z przedmiotów bliskich na dalekie i odwrotnie, mimowolne przybliżanie się do przedmiotów, które dziecko próbuje zobaczyć (np. telewizora, książki, zabawki), częste mrużenie i pocieranie oczu.

Wśród objawów, które powinny wydać się niepokojące i skierować rodzica wraz z dzieckiem do wizyty u okulisty, a później ortoptysty są także widoczne problemy z codziennymi czynnościami wymagającymi sprawnego widzenia obuocznego.

Dzieci z zaburzeniami widzenia mogą mieć problemy z nauką chodzenia czy jazdy na rowerze, problemy z prawidłową nauką pisania (często także powiązane z pomijaniem liter i cyfr lub błędną diagnozą dysleksji), nadwrażliwość na światło, zaburzenia psychoruchowe, trudności z koncentracją, oraz częste bóle oczu głowy. Objawów tego typu zdecydowanie nie należy bagatelizować – problemy z zaburzeniami widzenia mogą być skutecznie leczone przez ortoptystów i rozpoczęta w młodym wieku terapia często przynosi naprawdę dobre rezultaty.

Na czym polega terapia widzenia u ortoptysty?

Wizyta u ortoptysty i podjęcie terapii zazwyczaj poprzedzone są wizytami u okulisty, lekarzy pierwszego kontaktu i często logopedów, którzy starają się wykluczyć inne przyczyny opisanych wyżej objawów. Podczas pierwszego spotkania z ortoptystą również przeprowadza się szereg badań diagnostycznych mających ustalić przyczyny problemów oraz idealny plan przebiegu terapii pozwalający na osiągnięcie optymalnych rezultatów. Pewne jest to, że ortoptyści jako specjaliści kontaktów z dzieci podchodzą do samej terapii i leczenia tak, by ani rodzic ani dziecko nie wątpiły w powodzenie terapii widzenia – niefarmakologiczna i nieoperacyjna terapia zdecydowanie dobrze wpływa na ich podejście do samego procesu leczenia.

Wśród badań wykonywanych w trakcie diagnozowania przyczyn zaburzeń widzenia u dziecka ortoptysta wykonuje między innymi:

•  ocenę ostrości wzroku do dali i bliży,
  • badanie ruchomości gałek ocznych,
  • badanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • badanie zakresu i sprawności akomodacji oka,
  • badanie dna oka i fiksacji,
  • badanie podstawowe wady wzroku oraz diagnostykę pod kątem określenia typu zeza.

Tak przeprowadzone badania pozwalają na odpowiednie dobranie korekcji okularowej i pryzmatycznej poprawiającej sprawność wzrokową dziecka i umożliwiających leczenie zeza i niedowidzenia.

Terapia ortoptyczna krok po kroku

Po zdiagnozowaniu zaburzeń widzenia u dziecka ważne jest, by podjąć terapię ortoptyczną jak najszybciej. Sama terapia jest niczym innym jak zorganizowanym przez specjalistę planem uwzględniającym ćwiczenia rehabilitacyjne wspomagające poprawę funkcjonowania narządu wzrokowego oraz stymulujące widzenie oka niedowidzącego. Dobór idealnej korekcji okularowej będzie tu nie bez znaczenia, bo właśnie z pomocą odpowiednich okularów dziecko będzie miało szansę realnie poprawić swoją sprawność wzrokową.

W gabinetach OneDayClinic w Opolu i we Wrocławiu przy Alei Armii Krajowej, zapewniamy pełną opiekę ortoptystyczną dla najmłodszych pacjentów, gwarantując najwyższą jakość terapii dzięki wieloletniemu doświadczeniu i wiedzy naszych specjalistów. Terapia widzenia nie jest wyłączną metodą leczenia zeza, ale dobrym uzupełnieniem pobudzenia obuocznego widzenia u dziecka wspomagającym jego naturalny, zdrowy rozwój.

-A A A+

Irysowa 4, Bielany Wroc.

55-040 Kobierzyce

Biuro Obsługi Klienta