Pandemia COVID-19 mocno namieszała w codzienności i zmieniła dotychczasowy porządek świata. Efekty odczuli wszyscy i prawdopodobnie nie ma grupy społecznej, która w jakiś sposób nie zostałaby dotknięta skutkami pandemii. Koronawirus odcisnął piętno na gospodarce – wiele firm zbankrutowało, a ludzie zostali bez pracy. Niestety widmo lockdownu, nadal wisi nad nami, dlatego warto dołożyć wszelkich starań, by zminimalizować ryzyko zamknięcia przedsiębiorstwa z powodu pandemii. Oprócz powszechnych szczepień, które zapewniają największe bezpieczeństwo, pomocą mogą być testy na COVID. W jaki sposób ochronią firmę przed zamknięciem?

Wystarczy, że jedna osoba zachoruje…

Jak zdążyliśmy się przekonać, koronawirus odpowiedzialny za wywoływanie choroby COVID-19 jest bardzo zakaźny, przenosi się drogą kropelkową i wystarczy dość krótki kontakt z osobą zakażoną, by ryzyko przeniesienia wirusa z osoby na osobę znacząco wzrosło. Jeżeli jeden człowiek w biurze jest chory, z dużym prawdopodobieństwem zarazi innych współpracowników. Co więcej, wystarczy że zostanie u niego potwierdzone zachorowanie, a automatycznie wszystkie niezaszczepione osoby, które miały z nim dłuższy kontakt będą skierowane na kwarantanne. Niestety same szczepienia też nie dają gwarancji, gdyż coraz więcej mówi się o nowych odmianach koronawirusa, które mogą być odporne na szczepienia.

Oznacza to, że jedna osoba może sparaliżować funkcjonowanie całego biura, a w krytycznych sytuacjach nawet całej firmy. Jest to spore ryzyko, które może zaważyć na ciągłości finansowej przedsiębiorstwa.

Oczywiście firmy starają się zapobiegać takim sytuacjom, na przykład wysyłając pracowników na home office, ale nie zawsze jest to możliwe. Efektywniej jest odesłać jedną konkretną osobę na kwarantannę lub na home office niż paraliżować całe biuro.

Skutecznym rozwiązaniem tego problemu mogą być testy na COVID-19 w firmach, które pozwolą wykryć i odizolować osoby chore. Oczywiście codzienne wykonywanie testów dla każdego byłoby marnowaniem pieniędzy, jednak istnieją sytuacje, w których takie testy zdecydowanie się przydadzą.

Testy na COVID dla pracowników. Kiedy je wykonywać?

Podstawą bezpieczeństwa są szczepienia, dbanie o przestrzeganie zasad higieny, zasłanianie ust i nosa oraz utrzymywanie dystansu społecznego. Warto przestrzegać tych zasad również w biurze – rozstawić biurka tak, aby zachowane były 2 metry odstępu, zamontować dozownik z płynem do dezynfekcji rąk przy drzwiach. Przed wejściem do biura warto przeprowadzać pomiar temperatury, który jest pierwszym elementem wykrywania osób zarażonych. Termometr bezdotykowy nie jest drogi, a zdecydowanie warto się zaopatrzyć w takie urządzenie.

Warto jednocześnie wykonać test na COVID u pracownika, by zyskać informację o tym, czy jest faktycznie zarażony koronawirusem, a jeżeli tak to podjąć odpowiednie kroki, np. sprawdzić z kim ta osoba miała kontakt i przeprowadzić testy u innych, zwłaszcza u niezaszczepionych pracowników. Takie działanie zapobiegnie paraliżowi firmy.

Jednak test na COVID w firmie dla pracowników można przeprowadzić też w innych sytuacjach. Niejednokrotnie zdarza się, że pracownik musi zostać wysłany na delegację, szkolenie lub inny wyjazd służbowy, podczas którego będzie miał kontakt z wieloma osobami. Na wyjeździe ryzyko zakażenia koronawirusem znacząco wzrasta i to nawet pomimo utrzymywania rygoru sanitarnego. Pracownik powracający z wyjazdu może być już zakażony i nawet o tym nie wiedzieć. W takiej sytuacji również warto wykonać test na COVID, jednak pamiętając o tym, że test coś wykaże dopiero po około 7 dniach. Warto więc zadbać o to, aby pracownik po delegacji przez tydzień nie pojawiał się w biurze (np. pracował na home office). Po tym czasie można już wykonać antygenowy test na COVID-19, a jeżeli ten nie da pozytywnego wyniku, pracownik może wrócić do biura.

Testy COVID – przedsiębiorstwo bez przerw w pracy

Istnieje wiele innych sytuacji, w których warto wykonywać testy na COVID-19 dla pracowników. Mają one wysoką skuteczność, a odpowiednio użytkowane, w połączeniu z innymi zasadami bezpieczeństwa, pomagają zachować ciągłość pracy firmy bez ryzyka odesłania wszystkich zatrudnionych na przymusową kwarantannę, związaną z chorobą jednego pracownika, który nieopatrznie przyszedł do pracy. Oczywiście bardzo ważne jest też zadbanie o to, aby wszyscy mieli aktualne szczepienia, co zminimalizuje ryzyko zachorowania.

 

Źródło zdjęcia devmaryna - pl.freepik.com

Oceń post