Opadająca powieka, znana także jako ptoza lub bleraroptoza, to dolegliwość, z którą zmaga się blisko milion Polaków, którzy ukończyli 55. rok życia. Ma najczęściej charakter nabyty, zdarza się jednak, że za jej wystąpienie odpowiedzialne są czynniki genetyczne. Jak rozpoznać opadającą powiekę? Co zrobić, by poradzić sobie z tym problemem?

Jak wygląda opadająca powieka?

Opadająca powieka to dolegliwość polegająca na nieprawidłowym położeniu górnej powieki wobec prawidłowo usytuowanej gałki ocznej. Zaburzenie to sprawia, że twarz wygląda na zmęczoną. Powoduje również takie dolegliwości, jak:

• problemy z unoszeniem i opuszczaniem powiek,
  • trudności w zamykaniu oka,
  • utrzymujący się efekt przymrużonych oczu,
  • zwężenie pola widzenia,
  • zmęczenie narządu wzroku,
  • zmniejszenie ostrości wzroku,
  • trudności podczas czytania,
  • łzawienie oczu
  • podwójne widzenie
  • bóle karku oraz szyi, spowodowane wykonywanymi przez pacjenta mimowolnymi ruchami służącymi poprawie kąta widzenia.

U niektórych pacjentów z opadającymi powiekami występuje również zez

Przeczytaj także: Leniwe oko (amblyopia) – na czym polega?

Rozpoznanie opadającej powieki

Samo rozpoznanie opadniętej powieki przebiega na podstawie badania fizykalnego. Objawy tej dolegliwości są łatwo dostrzegalne, dlatego w większości wypadków nie jest konieczne przeprowadzanie dodatkowych badań. Rozszerzenie diagnostyki następuje w sytuacji, gdy lekarz podejrzewa, że opadanie powieki jest oznaką stanu chorobowego. Przeprowadzane są wtedy zazwyczaj takie badania, jak:

• badanie wzroku z użyciem lampy szczelinowej, wykonywane w celu zbadania różnych struktur oka,
  • testowanie pola widzenia w celu zmierzenia widzenia peryferyjnego pacjenta, służące wykluczeniu zaburzeń narządu wzroku i ośrodkowego układu nerwowego,
  • test Tensilona, wykonywany przy podejrzeniu miastenii.

Opadająca powieka u dzieci

Choć opadające powieki to zazwyczaj problem ludzi dorosłych, zdarza się, że dolegliwość ta występuje także u dzieci. Powodem do niepokoju powinny być takie zachowania dziecka, jak przekrzywianie głowy na boki, unoszenie do góry brwi oraz częste dotykanie oczu. Występowanie objawów opadającej powieki u dziecka wymaga konsultacji z pediatrą i okulistą. Istotne jest, by określić przyczynę dolegliwości i wdrożyć stosowne leczenie. Wczesne zdiagnozowanie problemu pozwala zapobiegać zaburzeniom rozwoju wzroku, nieprawidłowej postawie ciała, a także opóźnieniom rozwoju fizycznego dziecka.

Opadająca powieka – przyczyny

Przyczyny opadającej powieki można podzielić na wrodzone i nabyte.

Powieka opadająca wrodzona

Opadająca powieka może być schorzeniem wrodzonym i wynikać z nieprawidłowej budowy mięśni powiek. Występuje wtedy zazwyczaj jednostronnie, często w towarzystwie innych chorób genetycznych. Wrodzoną opadającą opiekę najczęściej można zaobserwować już w pierwszych latach życia człowieka. Początkowo objawia się łagodnie, jednak bez wdrożenia odpowiedniego leczenia z czasem może ulec pogorszeniu.

Powieka opadająca nabyta

Najczęściej opadająca powieka jest dolegliwością nabytą. Może pojawić się w wyniku:

• zmniejszenia ilości kolagenu w skórze i utraty siły oraz napięcia mięśnia dźwigacza powieki, będących następstwem procesów starzenia,
  • uszkodzenia nerwu okołoruchowego, współczulnego lub ośrodkowego układu nerwowego,
  • zmian nowotworowych,
  • wypadania tkanki tłuszczowej oczodołu,
  • występowania naczyniaków, nerwiakowłókniaków i torbieli skórzastych,
  • urazów głowy,
  • urazów oka,
  • uszkodzenia podczas zabiegów w obrębie gałki ocznej,
  • częstego mechanicznego pocierania powiek,
  • długotrwałego stresu,
  • noszenia źle dobranych szkieł kontaktowych,
  • uszkodzenie mięśni podnoszących powiekę podczas zakładania soczewek kontaktowych.

Opadająca powieka to objaw pojawiający się także w przebiegu takich chorób, jak cukrzyca, dystrofia miotoniczna, zespół Hornera i różnorodne choroby neurodegeneracyjne.

opadająca powieka przyczyny

Sposoby na pozbycie się opadającej powieki

Najbardziej skutecznym sposobem na pozbycie się bardzo opadającej powieki jest przeprowadzenie zabiegu zwanego blefaroplastyką. By walczyć z tym defektem, można także stosować różnorodne domowe sposoby i wykonywać odpowiednie ćwiczenia.

Blefaroplastyka na opadniętą powiekę

Blefaroplastyka to zabieg polegający na usunięciu nadmiaru skóry powieki górnej. W jego trakcie wycinany jest wąski pasek skóry wraz z nadmiarem tkanki tłuszczowej, a brzeg opadającej powieki górnej zostaje podniesiony do prawidłowego poziomu. Nacięcia wykonywane są w miejscu, które umożliwia ukrycie blizny w naturalnym załamaniu skóry lub pod linią rzęs. Dzięki temu ślady po blefaroplastyce pozostają praktycznie niewidoczne i nie mają wpływu na wygląd pacjenta. Zabieg przeprowadzany jest pod znieczuleniem. Trwa zazwyczaj od sześćdziesięciu do dziewięćdziesięciu minut. Blefaroplastyka powiek może być wykonana z użyciem skalpela lub przy pomocy lasera bądź plazmy. Metody bezskalpelowe zapewniają większą precyzję, powodują mniejsze krwawienie i skracają czas rekonwalescencji.

Domowe sposoby na opadające powieki

W wypadku, gdy opadające powieki nie powodują zaburzeń widzenia, do walki z objawami tej dolegliwości można zastosować domowe sposoby. Są to przede wszystkim specjalny makijaż oraz stosowanie kremów o działaniu ujędrniającym.

Makijaż

Specjalny makijaż to doskonały sposób na zniwelowanie niekorzystnego efektu wizualnego spowodowanego opadającą powieką. Pozwala on rozjaśnić i optycznie unieść powieki, co sprawia, że oko wydaje się bardziej otwarte.

Kremy ujędrniające

W korekcji opadających powiek istotną rolę pełnią kremy o działaniu ujędrniającym i silnie nawilżającym. W celu uzyskania jak najlepszego efektu, kosmetyki tego typu powinny być dostosowane do wieku oraz kondycji skóry. Krem należy nakładać, rozpoczynając od wewnętrznego kącika oka i stopniowo kierując się ku kącikowi zewnętrznemu. W czasie aplikacji warto wykonywać delikatny masaż skóry opuszkami palców. Ułatwia to wchłanianie kosmetyku i pobudza napięcie mięśni oraz pracę krwi i limfy. Dzięki codziennej aplikacji kremu ujędrniającego zarówno rano, jak i wieczorem, można wyraźnie poprawić kondycję powiek.

Ćwiczenia na opadające powieki

Pomocne w walce z opadającymi powiekami są specjalne ćwiczenia, przede wszystkim joga twarzy oraz tak zwany taping.

Joga twarzy

Joga twarzy służy pobudzeniu mięśni i ujędrnieniu skóry w okolicy oka. Polega między innymi na naprzemiennym zaciskaniu powiek i ich szerokim otwieraniu w sposób niepowodujący marszczenia czoła oraz podejmowaniu prób zamykania i otwierania oczu przy jednoczesnym delikatnym dociskaniu opuszka palca do powieki. W jodze twarzy niezwykle istotna jest systematyczność, w celu uzyskania pożądanych rezultatów zalecane jest więc wykonywanie ćwiczeń codziennie.

Taping twarzy

Skuteczną metodą radzenia sobie z opadającą powieką jest także taping twarzy. Polega on na naklejaniu na twarz specjalnych taśm kinezjologicznych. Dzięki ich odpowiedniej aplikacji można usprawnić działanie układu krwionośnego i limfatycznego, poprawić jędrność skóry, zredukować opuchliznę i przyczynić się do regulacji napięcia mięśniowego twarzy. Taśma unosi powiekę i otwiera oko. Jej właściwe przyklejenie wymaga wprawy, otrzymywane efekty są jednak warte wysiłku.

Przeczytaj także: Wylew krwi do oka – przyczyny i leczenie

Jak zapobiegać opadaniu powiek?

W zapobieganiu opadaniu powiek kluczowe jest właściwe zadbanie o kondycję skóry wokół oczu. Wymaga to przede wszystkim:

• wysypiania się,
  • powstrzymania się od spożywania wyrobów tytoniowych,
  • unikania przebywania w zadymionych pomieszczeniach,
  • właściwego nawodnienia organizmu poprzez picie minimum dwóch listów wody dziennie,
  • w słoneczne dni noszenia okularów z filtrem UV,
  • stosowania kremów z filtrem UV,
  • unikania naciągania skóry podczas przecierania oczu i aplikacji kosmetyków,
  • dbania o właściwy demakijaż.

By zapobiegać opadaniu powiek, warto również odbywać regularne wizyty u okulisty.

4/5 - (1 vote)