Skóra wokół oczu jest niezwykle delikatna, wiotka i słabo ukrwiona. Dodatkowo jest niemal pozbawiona tkanki tłuszczowej. Z tego powodu jest szczególnie narażona na podrażnienia, a także obrzęki. Opuchnięte powieki to problem, z jakim zmaga się wiele osób. Czym jest on spowodowany i jak można sobie z nim radzić?

Co może powodować opuchliznę powiek?

Opuchlizna powiek może być spowodowana przez wiele różnorodnych czynników. Należą do nich między innymi reakcje alergiczne, stany zapalne i choroby oczu, zaburzenia w obrębie oczodołu, niektóre schorzenia ogólne, a także nieodpowiedni tryb życia i niewłaściwa dieta.

Reakcje alergiczne

Opuchlizna powiek może być spowodowana reakcją alergiczną miejscową lub ogólną. Jeżeli obrzęk jest blady, cielisty i towarzyszy mu dokuczliwy świąd, został on najprawdopodobniej wywołany przez miejscową reakcję alergiczną. Na reakcję alergiczną ogólną wskazują z kolei współwystępujące z opuchlizną i świądem pozaoczne objawy alergii, takie jak pokrzywka, wysięk z nosa i świst słyszalny podczas oddychania.

Stany zapalne i choroby oczu

Wielokrotnie opuchlizna powiek jest wywołana różnymi stanami zapalnymi i chorobami oczu. Należą do nich:

• zapalenie brzegów powiek, które poza obrzękiem powoduje także świąd, pieczenie, zaczerwienienie i owrzodzenie brzegów powiek oraz łzawienie oczu,
  • gradówka, której towarzyszą miejscowe zaczerwienienie i dolegliwości bólowe,
  • infekcyjne zapalenie spojówek, powodujące jedno- lub obustronny obrzęk spojówek, zaczerwienienie i pojawienie się wydzieliny ropnej, a niekiedy także powiększenie przyusznych węzłów chłonnych,
  • półpasiec oczny, czyli półpasiec dotykający rogówkę oka, który prowadzi do obrzęku powiek, przekrwienia naczyń spojówkowych, nacieków i nadżerek rogówki oraz silnych dolegliwości bólowych,
  • jęczmień na oku, będący chorobą o podłożu bakteryjnym, do której objawów należą opuchlizna brzegów powiek, miejscowe zaczerwienienie, ból i pojawienie się ropnej wydzieliny.

Zaburzenia w obrębie oczodołu

Opuchlizna oczu stanowi jeden z objawów zaburzeń w obrębie oczodołu, takich jak:

• zakrzepica zatoki jamistej, spowodowana zakrzepami w żyłach mózgu i zatokach opony twardej, która poza obrzękiem powiek wywołuje także wytrzeszcz oczu, porażenie ruchomości gałek ocznych, opadnięcie powieki i zmniejszoną ostrość wzroku,
  • zapalenie oczodołu, przy którym obok opuchlizny powiek pojawiają się także wytrzeszcz i zaczerwienienie oczu.

Schorzenia ogólne

Opuchnięte oczy są objawem różnorodnych schorzeń, między innymi:

• przewlekłej choroby nerek,
  • niewydolności wątroby,
  • cukrzycy,
  • problemów z układem krążenia,
  • nadczynności oraz niedoczynności tarczycy.

Nieodpowiedni tryb życia

Opuchlizna powiek może być spowodowana nieodpowiednim trybem życia. Osoby doświadczające przewlekłego stresu, niewysypiające się, a także nadużywające alkoholu i wyrobów tytoniowych są znacznie bardziej narażone na występowanie obrzęków oczu.

Niewłaściwa dieta

Obrzękom powiek sprzyja nieprawidłowa dieta uboga w żelazo, za to bogata w produkty wysoko przetworzone, cukier oraz sól. Powoduje ona bowiem zatrzymywanie się wody w organizmie, co może skutkować opuchlizną oczu. Na powstawanie obrzęku powiek wpływ ma również niewystarczające nawodnienie organizmu.

Wpływ opuchniętych powiek na codzienne funkcjonowanie

Opuchnięte powieki mają niekorzystny wpływ na codzienne funkcjonowanie. Powodują dyskomfort i uczucie ciężkości w okolicy oczu. Mogą również ograniczać pole widzenia i prowadzić do nadwrażliwości na światło. Obrzęk powiek utrudnia także noszenie soczewek kontaktowych i nakładanie makijażu oczu. Ponadto, osoby zmagające się z opuchlizną powiek często czują się niekomfortowo w towarzystwie innych, dolegliwość ta wpływa bowiem negatywnie na ich samoocenę i obniża pewność siebie.

Sposoby na odmłodzenie okolic oczu i poradzenie sobie z ograniczonym widzeniem

W celu pozbycia się opuchlizny powiek, spowodowanej reakcjami alergicznymi, stanami zapalnymi i chorobami oczu, zaburzeniami w obrębie oczodołu i innymi schorzeniami, należy przede wszystkim wdrożyć stosowne leczenie głównego problemu zdrowotnego. Jeżeli jednak obrzęk jest wywołany nieodpowiednim trybem życia i niewłaściwą dietą, można go usunąć, stosując sprawdzone sposoby na odmłodzenie okolic oczu. Należą do nich dbanie o właściwą higienę snu i wystarczający poziom nawodnienia organizmu, wypracowanie odpowiednich nawyków żywieniowych, a także codzienna pielęgnacja skóry powiek oraz stosowanie zimnych okładów i kompresów na oczy.

Właściwa higiena snu

Właściwa higiena snu jest niezwykle istotna w zapobieganiu obrzękom powiek. Zaleca się spanie od 7 do 9 godzin na dobę i trzymanie głowy na lekkim podwyższeniu, co zapobiega gromadzeniu się limfy w okolicy oczu i powstawanie opuchlizny.

Wystarczający poziom nawodnienia organizmu

Dzięki właściwemu nawodnieniu organizmu można zmniejszyć obrzęk powiek, a także przywrócić skórze wokół oczu jędrność i blask. W celu osiągnięcia tego stanu należy wypijać minimum dwa litry płynów dziennie. Zaleca się spożywanie dużych ilości wody i ziołowych herbat, przy równoczesnym unikaniu słodzonych soków i napojów.

Odpowiednie nawyki żywieniowe

Aby zapobiegać powstawaniu obrzęków powiek, należy unikać spożywania produktów ciężkostrawnych, wysoko przetworzonych i zawierających dużą ilość soli oraz cukru. Warto ponadto jeść ostatni posiłek najpóźniej dwie godziny przed snem, unikając przejedzenia.

Codzienna pielęgnacja skóry powiek

Codzienna pielęgnacja skóry powiek pozwala odmłodzić okolice oczu, hamować procesy starzenia i poradzić sobie z ograniczonym widzeniem spowodowanym opuchlizną powiek. Powinna ona polegać na aplikowaniu na tę okolicę twarzy przeciwobrzękowych kremów lub żeli, w których składzie znajdują się takie składniki, jak aloes, ogórek, bławatek, miłorząb japoński, kofeina oraz kwas hialuronowy, znany ze swoich silnych właściwości nawilżających. W ramach codziennej pielęgnacji skóry powiek należy również dokładnie usuwać makijaż twarzy i oczu, delikatnie przykładając do skóry wacik nasączony specjalnym płynem do demakijażu. Dobrą praktyką jest ponadto wykonywanie opuszkami palców delikatnego masażu skóry pod oczami.

Pielegnacja-na-opuchniete-powieki

Okłady i kompresy

W usuwaniu opuchlizny i dbaniem o stan skóry powiek niezwykle pomocne są kompresy i maski żelowe do schłodzenia w zamrażalniku lub lodówce, a także zimne okłady z herbaty, ogórka i ziołowych naparów, przede wszystkim z rumianku pospolitego, kwiatu lipy, kasztanowca zwyczajnego, chabra bławatka i arniki górskiej.

Jeżeli poza opuchlizną pojawia się również problem worków pod oczami lub opadającej powieki, w celu odmłodzenia twarzy i poradzenia sobie z ograniczonym widzeniem warto zdecydować się na zabieg blefaroplastyki. Jest to chirurgiczny lifting powiek, przeprowadzany zarówno na powiekach górnych, jak i dolnych. Wśród wskazań do jego wykonania wymienia się dolegliwości utrudniające normalne funkcjonowanie, między innymi:

• zmęczenie narządu wzroku,
  • zmniejszenie ostrości wzroku,
  • zwężenie pola widzenia,
  • podwójne widzenie,
  • łzawienie oczu,
  • problemy z unoszeniem powiek,
  • utrzymujący się efekt przymrużonych oczu,
  • problemy z opuszczaniem powiek, prowadzące do trudności w zamykaniu oka.

W trakcie zabiegu lekarz wykonuje cięcie, usuwając nadmiar skóry oraz tkanki tłuszczowej, a także niewielką część mięśnia. Stosuje się również laser, by skurczyć mięśnie. Efektem jest eliminacja problemów z opadającymi powiekami, zakłóceń widzenia oraz nadania twarzy bardziej radosnego wyrazu. Operacja powiek może także przyczynić się do odzyskania młodszego wyglądu.

Oceń post