Zaćma jest obecnie najczęstszą z przyczyn utraty wzroku wśród ludzi po 60 roku życia i jedną z tych, których postępowanie zatrzymać można jedynie metodą operacyjną. Technologie wykorzystywane podczas operacji oczu, w tym w szczególności operacji zaćmy poczyniły w ostatnich latach olbrzymie postępy i dziś zabieg usunięcia zaćmy jest naprawdę bezpieczną procedurą, po której większość pacjentów odzyskuje wysoką sprawność wzrokową. I choć operacja zaćmy dotyczy w teorii wyłącznie zdrowia narządu wzroku i pozwala uchronić człowieka przed jego całkowitą utratą, wiele przeprowadzonych w ostatnich latach badań sugeruje, że usunięcie katarakty może znacząco wpływać na wydłużenie życia pacjenta. W jaki sposób operacja zaćmy może wpływać na długość życia człowieka i dlaczego to właśnie jej badacze przypisują wzrost średniej długości życia w Ameryce?

Operacja zaćmy to mniejsze ryzyko wypadków i niepełnosprawności

Badania przeprowadzone przez amerykańskie Krajowe Biuro Badań Ekonomicznych (National Bureau of Econoic Research) wykazały, że statystyczna oczekiwana długość życia w zdrowiu dla osób w wieku 65 lat wzrosła w okresie od 1992-2008 roku o nawet 1,8 roku. Efekt ten, biorąc pod uwagę zmiany jakie nastąpiły w tych latach w obrębie medycyny, został przypisany przede wszystkim chirurgii zaćmy.

W OneDayClinic skorzystasz z refundacji NFZ i usuniesz zaćmę w 30 dni!

Usunięcie katarakty, która znacząco ogranicza zdolność widzenia a u osób w badanym wieku osiąga już zwykle bardzo zaawansowane stadium sprawia, że osoby znajdujące się w bezpośredniej grupie ryzyka zachorowania na zaćmę mają dzięki operacji mniejsze szanse na niepełnosprawność oraz związane z niesprawnym wzrokiem upadki, wypadki czy problemy z wykonywaniem codziennych czynności.

Efekty te można przełożyć też bezpośrednio na długość życia – osoby ze sprawnym wzrokiem są w stanie dłużej zajmować się sobą, utrzymywać odpowiedni poziom aktywności fizycznej i tym samym dbać o własne zdrowie bez ryzyka zignorowania zagrożeń i niebezpieczeństw pojawiających się w ich bezpośrednim otoczeniu. To, że osoby aktywne żyją dłużej jest z kolei doskonale znanym faktem, dlatego też wnioski wyciągnięte przez NBER zdają się mieć dobre podłoże informacyjne.[1]

Ważnych dokonań w dziedzinie badania wpływu operacji zaćmy na długość życia dokonali też badacze ze School of Medicine na Uniwersytecie Kalifornii, którzy na potrzeby badań przeanalizowali na przestrzeni 20 lat przypadki aż 74 tysięcy kobiet, spośród których ponad 41 tysięcy poddało się operacji zaćmy i zmniejszyło ryzyko przedwczesnej śmierci o nawet 60%.

małżeństwo

Najciekawszym problemem, dzięki któremu naukowcy podtrzymali swoją teorię o pozytywnym wpływie operacji zaćmy na ostateczną długość życia człowieka jest fakt, że kobiety które poddały się operacji cierpiały przed nią na znacznie więcej chorób niż te, które operacji nie przeszły. Dzięki usunięciu katarakty kobiety te były w stanie zapanować nad własnym zdrowiem znacznie lepiej, przez co długość ich życia w porównaniu do kobiet które nie poddały się operacji była znacząco dłuższa.[2]

Zdrowy wzrok to szansa na dłuższe i bezpieczniejsze życie

Przywołane powyżej badania cytowane i powtarzane przez wiele czasopism naukowych, w tym także doskonale znany na świecie amerykański Ophthalmology oraz czasopismo Harvardu nie są bezpośrednim dowodem na wpływ operacji zaćmy na wydłużenie średniej wieku pacjentów po operacji zaćmy, jednak z przekonaniem kierują w stronę faktów, na których podstawie można faktycznie powiązać wzrost wykonywanych operacji zaćmy z wydłużeniem średniej życia światowej populacji.

Prawdą jest przecież, że to właśnie zdrowy wzrok odpowiada w dużej mierze za swobodę życia codziennego i bezpośrednio wpływa na właściwe funkcjonowanie w otoczeniu. Już sama konieczność zażywania przez osoby starsze odpowiednich dawek wielu lekarstw, przemieszczanie się do lekarzy czy podejmowanie zdrowych decyzji żywieniowych wpływających przecież na ostateczną długość życia pokazuje, że czynności te znacznie łatwiej wykonywać zgodnie z zaleceniami właśnie dzięki sprawnemu wzrokowi.

Usunięcie zaćmy oraz zastąpienie soczewki sztuczną soczewką wewnątrzgałkową pozwala pozbyć się ograniczeń, jakie ta nakładała na wzrok pacjenta – brak ostrości widzenia, słabe postrzeganie kolorów czy trudności z poruszaniem się w ciemności wpływają na komfort, ale i bezpieczeństwo życia codziennego!

Chcesz, aby Twój wzrok po operacji zaćmy był niezawodny? W OneDayClinic masz możliwość wyboru soczewki ponadstandardowej! Sprawdź nasz cennik!

Nowoczesne metody operacji zaćmy

Rozwój technologii w dziedzinie operacji oczu pozwolił nie tylko znacząco skrócić czas zabiegu usunięcia zaćmy, ale też poprawić o kilkadziesiąt procent jego skuteczność i zadowolenie pacjentów. Ci, którzy dziś poddają się leczeniu w szpitalach w Polsce czy za granicą mogą liczyć na tak samo wysokie standardy leczenia jak w najbardziej renomowanych szpitalach na świecie, nie obawiając się jednocześnie o to że to właśnie operacja pozbawi ich całkowicie sprawności wzrokowej.

Fakoemulsyfikacja, której wykonanie wymaga jedynie niewielkiego nacięcia na oku w celu usunięcia starej i założenia nowej soczewki ogranicza czas rekonwalescencji po operacji do minimum, pozwalając na to by pacjenci właściwie od razu wrócili do swojego normalnego trybu życia. Jej niskie ryzyko powikłań powoduje też, że wiele starszych osób decyduje się na operację już na wczesnych etapach rozwoju choroby, gwarantując sobie tym samym większy komfort życia i jednocześnie zmniejszając ryzyko wypadków związanych z niedostatecznym widzeniem.

Źródła:

[1] https://www.nber.org/aginghealth/2016no2/w22306.html