Czym jest AMD? O zwyrodnieniu plamki żółtej

AMD zwyrodnienie plamki zoltej

Zwyrodnienie plamki żółtej to poważne schorzenie, które dotyka osoby w różnym wieku. Ryzyko chorób wzrasta jednak w związku z naturalnymi procesami starzenia, dlatego częściej dotyka osoby w podeszłym wieku. Opisujemy, czym jest AMD, czyli zwyrodnienie plamki żółtej.

Co to jest AMD?

AMD to skrót z angielskiego sformułowania „Age-related Macular Degeneration“ – zwyrodnienie plamki żółtej. Jest to poważna choroba okulistyczna, która wymaga szybkiej diagnozy, ponieważ może prowadzić do utraty wzroku. Zwyrodnienie plamki żółtej polega na uszkodzeniu siatkówki (plamki żółtej oka). Jest to centralna część oka, która odpowiada za wyraźne widzenie.

Objawy zwyrodnienia plamki żółtej

Zwyrodnienie plamki żółtej to poważna choroba oczu, która objawia się w pogorszeniu jakości widzenia. Nierozpoznawanie kolorów, kształtów, twarzy, odczuwalny dyskomfort i ból oczu, a także postępowanie objawów, to często podstawy do stwierdzenia AMD. Zwyrodnienie plamki żółtej często można rozpoznać także po zaobserwowaniu trudności przy czytaniu i czytaniu, pojawieniu się ciemnej plamy w polu widzenia, a także widzenia zakrzywionych obrazów rzeczywistości, np. zamiast prostych linii widzenie linii falowanych.

Co ma wpływ na rozwój AMD?

Rozwój choroby zwyrodnienia plamki żółtej zależy od siatkówki oka. Naukowcy sugerują, że do powstania AMD w dużej mierze przyczynia się nieskuteczna naprawa DNA, która w połączeniu z dużą wrażliwością oka na czynniki zewnętrzne, na które jest narażona siatkówka, prowadzi do rozwoju choroby. Wśród czynników stresujących wyróżnia się przede wszystkim światło niebieskie, światło ultrafioletowe, ale także zanieczyszczenia powietrza.

Faktem jest także, że siatkówka to bardzo delikatna tkanka, która, aby dobrze chronić oko, musi być bardzo gęsta. Zwyrodnienie plamki żółtej jest więc reakcją na zbyt małe zagęszczenie mitochondriów w siatkówce.

Czy AMD to poważna choroba narządu wzroku?

Popularne choroby narządu wzroku to zaćma i jaskra. Obok nich coraz częściej wskazuje się także zwyrodnienie plamki żółtej. Za najważniejsze czynniki patogeniczne, które są odpowiedzialne za zwyrodnienie plamki żółtej, wskazuje się uszkodzenia wywołane przez wolne rodniki. AMD to choroba, która dotyka zwłaszcza starsze osoby mieszkające w krajach rozwiniętych.

Z wiekiem jesteśmy coraz bardziej narażeni na szkodliwe światło UV i niebieskie, co doprowadza do wielu uszkodzeń wywołanych przez wolne rodniki. Stopniowe pogarszanie się jakości widzenia jest więc naturalnym procesem, a wolne rodniki mogą doprowadzić nawet do 30% spadku poziomu fotoreceptorów w oku. Zwyrodnienie plamki żółtej może prowadzić nawet do ślepoty, dlatego nie wolno bagatelizować objawów.

Jak leczyć AMD?

Terapia AMD polega na zastrzykach co kilka tygodni. Niektóre źródła podają, że leczenie zwyrodnienia plamki żółtej dzięki zastosowaniu tej metody jest skuteczne nawet w 95% . Jest to więc bardzo skuteczna metoda, ale także kosztowna.

Agresywna, ostra, określana jako “mokra” wersja tej chory powoduje powstawanie pod siatkówką przeciekających naczyń krwionośnych, co jest niezwykle niebezpieczne. Z tego powodu osoby chore na AMD zaczynają gorzej widzieć, mieć problemy z rozpoznawaniem osób i przedmiotów, a nawet zaczynają ślepnąć.

Leczenie AMD należy podjąć jak najszybciej w klinice optyczno-okulistycznej, która dzięki wdrożeniu najnowszych i najlepszych technologii oraz wiedzy i doświadczeniu wysoko wykwalifikowanej kadry, jest w stanie pomóc pacjentom i otoczyć opieką seniorów cierpiących na AMD.

Witamina D naturalnym lekarstwem na AMD?

Regularne badania okulistyczne to podstawa, aby zachować dobry wzrok do końca życia. Prowadzone badania wykazują jednak, że spożywanie witaminy D w codziennej diecie może pomóc. Jest to odpowiedź na jedną z hipotez powstawania AMD, jako reakcji na przetrwałe procesy zapalne po infekcjach wirusowych. Powodują one wspomniane wcześniej wzmożone wytwarzanie naczyń krwionośnych, które niszczą siatkówkę. Witamina D nie wyleczy zmian spowodowanych zwyrodnieniem, ale może zahamować postępowanie choroby. Spełnia więc bardziej funkcje regulujące procesy immunologiczne.

Źródła:

Mądre mitochondria: Jak opóźnić procesy starzenia i żyć zdrowiej – Autorzy: Lee Know

Jak zachować swoje zdrowie nie będąc nababem – Zdrowa żywność i zdrowe odżywianie; humbugi, mity i fakty – Stanisław Wilhelm Grys

Etykiety:

Comments are closed.

-A A A+

Irysowa 4, Bielany Wroc.

55-040 Kobierzyce

Pon - Pt: 8:00 - 16:00

Adres e-mailowy

biuro@onedayclinic.pl
Zadzwoń Wyślij formularz