Opadająca powieka, określana również mianem ptozy lub bleraroptozy, to dolegliwość polegająca na nieprawidłowym położeniu górnej powieki względem prawidłowo usytuowanej gałki ocznej. U osób dotkniętych tym zaburzeniem dochodzi do zwężenia pola widzenia i zmniejszenia ostrości wzroku, problemów z unoszeniem i opuszczaniem powiek, nadmiernego łzawienia oczu, a często również występowania bólów karku i szyi spowodowanych wykonywaniem ruchów mających na celu poprawę kąta widzenia. O metodzie leczenia bleraroptozy decydują przyczyny jej występowania oraz stopień zaawansowania. Najskuteczniejszym sposobem na usunięcie problemu opadających powiek jest jednak niewątpliwie wykonanie zabiegu blefaroplastyki.

Na czym polega zabieg korekty opadających powiek?

Zastanawiasz się, jak pozbyć się opadającej powieki? Zabieg korekty opadających powiek, zwany blefaroplastyką, polega na usunięciu nadmiaru skóry powieki. Może również obejmować częściowe wycięcie mięśni i przepuklin tłuszczowych, a także umieszczenie we właściwym położeniu wypadającego gruczołu łzowego. Blefaroplastyka przeprowadzana jest zarówno na powiekach górnych, jak i dolnych.

Korekta opadających powiek górnych

Przed wykonaniem korekty opadających powiek górnych, przeprowadzający zabieg lekarz w pierwszej kolejności musi oszacować nadmiar skóry wymagający usunięcia. Dokonując pomiarów, upewnia się, że po wszystkim pacjent będzie mógł z łatwością zamykać oczy i nie będzie mu doskwierała ich suchość. Kolejnym krokiem wykonywanym przez specjalistę jest oznaczenie linii cięcia w fałdzie powiekowej. Umieszczana jest ona pod linią rzęs lub w naturalnym załamaniu skóry, dzięki czemu blizny po zabiegu są praktycznie niewidoczne i nie wpływają negatywnie na wygląd pacjenta. Korekta opadających powiek górnych wykonywana jest jedną z dwóch metod: metodą płata skórnego, która polega tylko na wycięciu nadmiaru skóry, lub metodą płata skórno-mięśniowego, stosowaną w sytuacji, gdy ptozie towarzyszy zwiotczenie przegrody i degeneracja włókien mięśniowych.

Korekta opadających powiek dolnych

Korekta opadających powiek dolnych polega na wycięciu skóry oraz, jeżeli zajdzie taka potrzeba, tkanki tłuszczowej i mięśni, lecz tylko w zakresie niepowodującym ryzyka odwinięcia się brzegu powieki od gałki ocznej. Zabieg ten wykonywany jest z dostępu przezskórnego bądź przezspojówkowego, a do jego przeprowadzenia stosuje się jedną z dwóch technik: technikę szczypania (skin pinch) lub technikę z płatem skórnym.

Technika szczypania (skin pinch)

Technika szczypania polega na chwyceniu nadmiaru skóry na powiece szczypcami, a następnie wycięciu go przy pomocy prostych nożyczek. Na zakończenie zabiegu zakładane są szwy ciągłe, łączące brzegi rany.

Technika z płatem skórnym

Technika z płatem skórnym polega na wykonaniu od zewnętrznego kąta oka długiego na około 10–15 milimetrów cięcia skórnego bocznie, zmobilizowanie przedtraczkowej skóry nożyczkami, a następnie kontynuowaniu nacięcia 2 milimetry poniżej rzęs.

Blefaroplastyka daje trwałe efekty, które utrzymują się przez długi czas. Zdarza się jednak, że u niektórych pacjentów występuje konieczność powtórzenia korekty opadających powiek po upływie od kilku do kilkunastu lat. W celu uzyskania jak najtrwalszych efektów, konieczne jest bezwzględne stosowanie się do zaleceń lekarza przed i po zabiegu.

kobieta przed korekcją powiek

Zalecenia przed zabiegiem korekty opadających powiek

Lekarze zalecają, by na dwa tygodnie przed poddaniem się zabiegowi korekty opadających powiek pacjent zaprzestał:

• spożywania alkoholu,
  • przyjmowania leków przeciwzapalnych i przeciwbólowych,
  • przyjmowania witaminy E.

Zalecane jest także, by na miesiąc przed blefaroplastyką odstawić wyroby tytoniowe w celu zminimalizowania ryzyka infekcji i zaburzeń gojenia.

Zalecenia po zabiegu korekty opadających powiek

Po zabiegu korekty opadających powiek pacjent powinien:

• zaniechać spania na wznak i nadwyrężania narządu wzroku przez pierwszy tydzień rekonwalescencji,
  • wystrzegać się nadmiernego wysiłku fizycznego przez pierwszy miesiąc rekonwalescencji,
  • ograniczyć ekspozycję twarzy na słońce przez pierwszy rok po wykonaniu blefaroplastyki.

Istotne jest również, by po zdjęciu szwów regularnie przemywać oczy i stosować krople przepisane przez lekarza specjalistę, a także powstrzymać się od nakładania makijażu przez przynajmniej dziesięć dni.

Skutki uboczne zabiegu korekty opadających powiek

Po przeprowadzeniu zabiegu korekty opadających powiek u pacjenta mogą wystąpić:

• obrzęki i siniaki,
  • niewielkie zaburzenia widzenia,
  • asymetryczność powiek,
  • nadmierna korekcja,
  • powikłania w obrębie rany – bliznowacenie, rozejście się szwów, niedomykalność szpary ocznej wraz z towarzyszącą jej suchością oka.

Dolegliwości w postaci obrzęków i siniaków zaleca się łagodzić okładami z lodu.

U kogo wykonuje się blefaroplastykę?

Blefaroplastyka wykonywana jest u osób, które nie są zadowolone ze swojego wyglądu, gdyż w wyniku opadania powieki ich twarz wygląda na bardziej zmęczoną, a często także starszą. Zabieg ten przeprowadza się jednak nie tylko ze względów estetycznych, lecz także w celu poprawienia obniżonej jakości życia. Blefaroplastyka wykonywana jest więc u osób, które na skutek opadania powiek doświadczają takich dolegliwości, jak:

• zmęczenie narządu wzroku,
  • zwężenie pola widzenia,
  • zmniejszenie ostrości wzroku,
  • podwójne widzenie,
  • łzawienie oczu,
  • problemy z unoszeniem i opuszczaniem powiek,
  • utrzymujący się efekt przymrużonych oczu,
  • zez,
  • bóle karku oraz szyi, spowodowane wykonywaniem mimowolnych ruchów mających na celu poprawę kąta widzenia.

Przeciwwskazania do wykonania korekty opadających powiek

Wśród przeciwwskazań do wykonania korekty opadających powiek należy wymienić:

• nadciśnienie tętnicze,
  • choroby serca,
  • nadczynność tarczycy,
  • cukrzycę,
  • chorobę Gravesa-Bassedova,
  • choroby oczu, takie jak zespół suchego oka, jaskra oraz odwarstwienie siatkówki.

Zabiegu tego typu nie należy również wykonywać w trakcie kuracji antybiotykowej oraz w czasie miesiączki.

Sprawdź, czy kwalifikujesz się do blefaroplastyki

Blefaroplastyka to zabieg natury estetycznej, jego wykonanie można więc rozważyć w sytuacji, gdy nadmiar wiotkiej, pomarszczonej skóry na powiekach negatywnie wpływa na wygląd i sprawia, że twarz wydaje się zmęczona i starsza, niż jest w rzeczywistości. By sprawdzić, czy kwalifikujesz się do zabiegu korekty opadających powiek, musisz najpierw odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

• Czy cierpisz na podwinięcie lub odwinięcie powieki?
  • Czy opadająca powieka wpływa na Twój komfort widzenia?
  • Czy została u Ciebie zdiagnozowana niewydolność mięśnia dźwigacza powieki górnej?
  • Czy opuchnięte i zwiotczałe powieki powodują przewlekłe zmęczenie i nawracające bóle głowy?
  • Czy opadające powieki negatywnie wpływają na Twoje samopoczucie i sprawiają, że czujesz się źle we własnym ciele?

Jeżeli udzieliłeś/udzieliłaś twierdzącej odpowiedzi na choćby część z tych pytań, jest to znak, by zainteresować się zabiegiem blefaroplastyki. Kolejnym krokiem jest skontaktowanie się z nami i upewnienie się, że nie występują u Ciebie żadne przeciwwskazania do wykonania korekty opadających powiek. Dla bezpieczeństwa należy wykonać takie badania, jak morfologia, czas krzepnięcia i oznaczenie grupy krwi, a także badanie poziomu glukozy i elektrolitów.

Oceń post