Soczewki multifokalne - dlaczego warto się na nie zdecydować podczas operacji zaćmy?

Soczewki wewnątrzgałkowe stosowane podczas operacyjnego leczenia zaćmy to dla pacjentów cierpiących na tę chorobę jedyna szansa na odzyskanie sprawności wzroku i pozbycie się niewygodnego zamglenia obrazu charakterystycznego dla katarakty. Dzięki nieustannej pracy nad samymi soczewkami, jak i technologią ich wszczepiania, pacjenci mają dziś do wyboru nie jeden, a wiele wariantów gwarantujących określone rezultaty i celujących w różne wady wzroku. Wśród nich największą popularnością i uznaniem lekarzy cieszą się soczewki multifokalne, znane częściej jako soczewki wieloogniskowe. Jakie rezultaty operacyjne gwarantują i dlaczego warto zdecydować się na nie podczas operacji zaćmy?

Zaćma jądrowa - jakie są jej objawy?

Zaćma znana przede wszystkim jako choroba oczu osób starszych jest jedną z najbardziej powszechnych przyczyn operacji oczu na świecie. Co roku usunięciu zmętniałej soczewki poddają się dziesiątki tysięcy ludzi na całym świecie, liczących na poprawę wzroku i możliwość ostrego widzenia dzięki wynalazkom współczesnej okulistyki – sztucznym soczewkom wewnątrzgałkowym. Objawy towarzyszące zaćmie są dość powszechnie znane – charakterystyczne mętnienie obrazu, utrata ostrości, pogarszające się widzenie głębi barw, trudności z widzeniem w nocy, plamy przed oczami. To, z czego niewielu pacjentów zdaje sobie jednak sprawę to fakt, że zaćmę można podzielić na trzy główne rodzaje, z których każdy będzie charakteryzował się nieco innym przebiegiem choroby i nieco innymi objawami. Wśród nich warto wymienić przede wszystkim zaćmę jądrową, która w pewien sposób może przyczyniać się do chwilowego wrażenia polepszenia się wzroku. Jakie są objawy zaćmy jądrowej, czym różni się od pozostałych rodzajów choroby i jak należy ją leczyć?

Zaćma wrodzona - czym się charakteryzuje i jak się ją leczy

Zaćmę utożsamia się zwykle z jej odmianą starczą, w której przypadku zmętnienie oka jest bezpośrednio związanie z procesami starzenia się oka i jest właściwie nieuniknione u co najmniej 40% społeczeństwa po 60 roku życia. Niestety, osoby starsze to nie jedyna grupa cierpiąca na kataraktę. Zaćma wrodzona to poważna wada wzroku, która rozwija się u noworodków i bardzo małych dzieci i wciąż nie została poznana na tyle dobrze, by możliwe było choćby ocenienie najważniejszych przyczyn powstawania choroby. Jedno jest jednak pewne – podobnie jak w przypadku osób starszych, zaćma wrodzona może prowadzić do poważnych problemów z właściwym widzeniem, a po czasie nawet zaniku gałki ocznej. Jakie są cechy charakterystyczne zaćmy wrodzonej i jak się ją leczy?

Starczowzroczność (prezbiopia) - wada wzroku dotykająca ludzi po 40. roku życia

Prezbiopia, czyli starczowzroczność to problem, z którym boryka się naprawdę spory odsetek osób po 40 roku życia. Wada wzroku związana bezpośrednio z utratą zdolności akomodacyjnych oka do niedawna traktowana była jako fakt, któremu nie przyglądano się zbyt dokładnie. Biorąc jednak pod uwagę nieustannie wydłużającą się średnią życia człowieka i rolę, jaką ostry wzrok odgrywa w naszym codziennym życiu, warto poddać prezbiopię głębszym badaniom i zrozumieć, dlaczego oko starzeje się właśnie w taki sposób. Jak poradzić sobie ze starczowzrocznością w życiu codziennym i czy da się ją leczyć, a nie korygować?

Jak dbać o wzrok po 40. roku życia - 4 ważne porady

Wzrok to jeden z tych zmysłów, które z biegiem lat ulegają coraz wyraźniejszemu osłabieniu i pogorszeniu. Ostrość wzroku, do jakiej przyzwyczaimy się mając lat 20 będzie z dużym prawdopodobieństwem nieporównywalnie lepsza od tej, z którą przyjdzie się zmierzyć po 40 roku życia. Na stan wzroku wpływa naprawdę wiele czynników, zarówno biologicznych (naturalne procesy starzenia), jak i środowiskowych (złe nawyki, brak profilaktyki, źle dobrane okulary). Jak dbać o wzrok po 40 roku życia, by cieszyć się swobodą widzenia jak najdłużej?