Zaćma pęczniejąca i posterydowa - przyczyny i leczenie

Zaćma jest obecnie jednym z najczęściej występujących schorzeń oczu dotykającym przede wszystkim osoby starsze, po 60 roku życia, u których naturalne procesy starzenia się osłabiły strukturę soczewki oka i spowodowały jej naturalne zmętnienie. Choć okuliści rozpoznają kilka różnych typów katarakty, to właśnie zaćma starcza występuje najczęściej i jest najbardziej rozpoznawalną zarówno wśród okulistów, jak i pacjentów. Aby jednak móc w pełni zrozumieć schorzenie i ocenić grupę ryzyka dla choroby nie wystarczy skupić się na jej najczęściej występującej odmianie, a na każdym możliwym przypadku zachorowania. Wśród mniej popularnych typów zaćmy należy wymienić zaćmę pęczniejącą oraz zaćmę posterydową. Czym charakteryzują się te choroby i jak przebiega ich leczenie?

Operacja zaćmy w Rzeszowie - aktualne kolejki w województwie podkarpackim

Zgodnie z informacjami aktualizowanymi na bieżąco przez Światową Organizację Zdrowia WHO, nawet co drugi przypadek ślepoty u ludzi może być wynikiem zachorowania na zaćmę. I choć dane te wskazują, że choroba dotyka dziś przede wszystkim osoby starsze, po 60 roku życia, w praktyce z roku na rok dolna granica grupy ryzyka obniża się. Na zaćmę może zachorować dziś właściwie każdy, choć jej objawy często stają się wyraźne dopiero po kilku latach.

Operacja zaćmy - czy wydłuża życie?

Zaćma jest obecnie najczęstszą z przyczyn utraty wzroku wśród ludzi po 60 roku życia i jedną z tych, których postępowanie zatrzymać można jedynie metodą operacyjną. Technologie wykorzystywane podczas operacji oczu, w tym w szczególności operacji zaćmy poczyniły w ostatnich latach olbrzymie postępy i dziś zabieg usunięcia zaćmy jest naprawdę bezpieczną procedurą, po której większość pacjentów odzyskuje wysoką sprawność wzrokową. I choć operacja zaćmy dotyczy w teorii wyłącznie zdrowia narządu wzroku i pozwala uchronić człowieka przed jego całkowitą utratą, wiele przeprowadzonych w ostatnich latach badań sugeruje, że usunięcie katarakty może znacząco wpływać na wydłużenie życia pacjenta. W jaki sposób operacja zaćmy może wpływać na długość życia człowieka i dlaczego to właśnie jej badacze przypisują wzrost średniej długości życia w Ameryce?

Operacja zaćmy w Szczecinie - jak wygląda sytuacja w szpitalach?

Wyliczenia Światowej Organizacji Zdrowia WHO sugerują, że już w 2010 roku zaćma odpowiadała za nawet 51% przypadków ślepoty na świecie, co liczbowo odpowiadało 20 milionom osób u których choroba nie została zatrzymana odpowiednio wcześnie.[1] Katarakta dotyka głównie osoby po 60 roku życia, choć dziś coraz częściej dotyczy także młodszych pokoleń. Jeśli włączymy do tego fakt, że ludzie żyją dziś coraz dłużej, a ryzyko pojawienia się zaćmy wzrasta wraz z wiekiem, liczba chorujących będzie powiększała się dość zauważalnie. Jedynym ratunkiem dla tych, u których stwierdzono zaćmę jest obecnie operacja usunięcia zmętniałej soczewki. Na tę trzeba jednak czekać w Polsce naprawdę długo. Jak wygląda obecnie sytuacja pacjentów czekających na operację zaćmy w Szczecinie? Jak długie są kolejki do operacji zaćmy?

Operacja zaćmy w Bydgoszczy i Toruniu - sytuacja w woj. kujawsko-pomorskim

Operacyjne leczenie zaćmy to obecnie jedyny skuteczny sposób na uratowanie oka przed całkowitą ślepotą spowodowaną zmętnieniem soczewki. Niestety, choć choroba ta dotyka najczęściej osoby po 55 roku życia i może rozwijać się powoli zanim osiągnie pełną dojrzałość, liczba osób znajdujących się w grupie ryzyka i tych chorujących na zaćmę nieustannie rośnie. Sytuacja ta ma przede wszystkim związek z coraz większą średnią długością życia człowieka i raczej ciężko będzie ją zatrzymać. Czy jednak szpitale w Polsce nadążają za zapotrzebowaniem na wykonywanie operacji zaćmy? Jak wygląda obecnie sytuacja pacjentów w województwie kujawsko-pomorskim i jego dwóch największych miejscowościach, Bydgoszczy i Toruniu?