Przyczyny zaćmy u osób w młodym wieku

Młodzi ludzie zazwyczaj uważają, że problem zaćmy ich nie dotyczy. Natomiast zaniedbanie objawów, które mogą świadczyć o zaćmie może prowadzić nawet do utraty wzroku. Nie bagatelizujmy objawów oraz uważajmy na leki, choroby i urazy, które mogą przyczynić się do rozwoju, pojawienia się katarakty.

Rodzaje zaćmy u osób w młodym wieku

Po pierwsze może u nas pojawić się zaćma polekowa. Przyjmowanie niektórych leków – szczególnie sterydowych lub nasercowych może przyczynić się do rozwoju choroby. W przypadku przewlekłych zapaleń naczyniowej błony oka lub nowotworów wewnątrz gałki ocznej u osób młodych – mogą one powodować niedostateczne ukrwienie soczewki. Może wystąpić również powikłanie cukrzycy insulinozależnej u osób w młodym wieku (zaćma może być pierwszym objawem cukrzycy). Kolejnym rodzajem zaćmy jest zaćma tężyczkowa, która występuje w przypadku usunięcia przytarczyc. Szkodliwe promieniowania czy ciała obce mogą powodować urazy gałki ocznej, powodując zmętnienie soczewki wywołując zaćmę, dlatego kluczowe dla rozwoju zaćmy mogą być szkodliwe warunki pracy i brak odpowiednich okularów ochronnych.

Objawy choroby

Podstawowym objawem zaćmy jest zmiana postrzegania kontrastu, podwójne widzenie czy zaburzenia ostrości przy intensywnym świetle. Bardzo charakterystyczną zmianą w oku, świadczącą o rozwoju zaćmy jest biała barwa źrenicy oka.

Młodzi ludzie często mylą objawy chorobowe zaćmy ze zwyczajnymi wadami wzroku lub przemęczeniem ze względu na główny objaw czyli pogorszenie ostrości widzenia.

Leczenie zaćmy u młodych osób

Zaćmę u osób młodych leczy się najpierw farmakologicznie co ma na celu spowolnienie rozwoju katarakty u osoby młodej. Niestety nie istnieją lekarstwa, które całkowicie wyleczą nas z zaćmy, dlatego nawet u osób młodych poleca się zabieg operacyjnego usunięcia zaćmy. To sprawia, że możemy pozbyć się zaćmy już w około 25 minut w ciągu 24h. Pacjent nie wymaga hospitalizacji i przebywania pod kontrolą lekarską, zatem po wizycie kontrolnej może wrócić do normalnego życia.

Jak przebiega zabieg operacyjnego usunięcia zaćmy

Zabieg usunięcia zaćmy odbywa się skuteczną i bezpieczną metodą fakoemulsyfikacji. Przy pomocy lasera femtosekundowego zostaje wykonane minimalne nacięcie w rogówce. Soczewka jest usuwana przy pomocy nowoczesnego systemu ultradźwięków. Po usunięciu zmętniałej soczewki w jej miejsce wprowadza się syntetyczny odpowiednik. Czas trwania zabiegu to tylko około 25 minut. Efekty po operacji można zaobserwować bardzo szybko - zazwyczaj dzień po wykonanym zabiegu.

Nawiązaliśmy współpracę z kolejną prestiżową kliniką w Europie

Mamy przyjemność poinformować Państwa o podpisaniu przez One Day Clinic współpracy z jedną z najbardziej doświadczonych klinik okulistycznych w Europie, czyli Alfa Vision.

One Day Clinic współpracuje tylko z prestiżowymi klinikami w Europie. Mamy podpisane umowy na stałą współpracę z wyselekcjonowanymi i najbardziej doświadczonymi klinikami na terenie Czeskiej Republiki, w których operują tylko wysokiej klasy specjaliści dysponując sprzętem najnowszej generacji.

Czy palenie może wpływać na rozwój zaćmy?

Wszyscy wiemy, że palenie papierosów zwiększa ryzyko zachorowań na choroby serca czy nowotwory. Niewiele osób wie, że palenie może mieć negatywny wpływ również na nasze oczy. Mówiąc - nasze, mamy na myśli osoby palące, ale również osoby przebywające w otoczeniu palacza (tzw. bierni palacze). (więcej…)