Zaćma

Proces leczenia zaćmy

Czym jest zaćma?

Zaćma znana jest także pod nazwą, wywodzącą się z łacińskiego "cataracta", co czyta się i zwyczajowo zapisuje: katarakta. Zgodnie ze statystykami początki zaćmy dotykają w głównej mierze ludzi po 60 roku życia, wyłączając oczywiście jej postać wrodzoną, która pojawia się przy narodzinach.

Czy lepiej widzisz o zmierzchu? Jasne kolory wydają Ci się ciemniejsze a obraz staje się nieostry, a nawet rozmyty? To pierwsza oznaka, która może świadczyć o rozwijajązej sie chorobie. Nie zwlekaj i umów sie na badanie wzroku. Według danych Światowej Organizacji Zdrowia choruje na nią około 20 mln ludzi.

Główną istotą choroby jest swoiste zaćmienie i zmętnienie soczewki, co w konsekwencji prowadzi do jej nieprawidłowego działania w całym układzie optycznym, jakim jest ludzkie oko. Niestety, zmętnienie soczewki wypływa naturalnie z jej starzenia się, czasami jedynie jest skutkiem innych czynników zewnętrznych czy chorobowych (np. cukrzycy).

Zdolność widzenia osoby z zaćmą porównać można do bardzo rozmazanego, nieudanego zdjęcia, które jest całkowicie nieostre na całej swojej szerokości. W przypadku zaćmy warstwowej jedynie obwód pola widzenia jest przejrzysty. Najczęściej występuje ona w postaci zaćmy wrodzonej.

Przyczyny powstawania choroby

Główną i najczęstszą przyczyną powstawania zaćmy jest proces starzenia się i jest to około 95% przypadków. Po czterdziestym roku życia soczewka traci swoją elastyczność, a choroba rozwija sie bardzo wolno i bezboleśnie przez lata. Choroba może objąć jedno okolo lub obydwa, a poziom postępu choroby może być różny.

Objawy zaćmy

Zaćmę rozpoznamy po tym, że obraz staje się nieostry (widzenie jakby przez brudne okulary, zamglone) i nie pomagają nam żadne szkła. Jasne kolory sprawiają wrażenie ciemnych. Lepiej widzimy o zmierzchu oraz przy zachmurzonym niebie. Z biegiem czasu widzenie w nocy lub ciemnym pokoju jest niemożliwe. Widzenie jest przymglone, miewamy zaburzenia w ocenie odległości, szybkie męczenie oczu czy widzenie podwójne.

Gdy następuje zmętnienie soczewki można zauważyć zmianę koloru źrenicy z czarnego na szarobiały.

Jeśli występuje u Państwa któryś z powyższych czynników zalecamy udać sie do lekarza celem dalszej diagnozy i potencjalnego leczenia.

Jak skutecznie wyleczyć zaćmę?

Współczesna medycyna może jednak przywrócić ostrość widzenia i uwolnić chorych od okularów już w jeden dzień! Operacja jest szybka, trwa zaledwie około 20 minut, jest bezbolesna i polega na usunięciu zmętniałej soczewki i wszczepieniu nowej (fakoemulsyfikacja). Od razu po operacji możemy wrócić do normalnego życia i w pełni funkcjonować, teraz widząc już wyraźnie.

Badanie kontrolne przeprowadzane jest już w 24h po przeprowadzonym zabiegu. Badana jest ostrość wzroku, przeprowadzany jest wywiad z pacjentem.

Wynikiem operacji jest ogromny komfort widzenia, kontury są wyraźne, kolory jasne lub ciemne (prawidłowo rozróżniane), następuje znaczna i odczuwalna poprawa ostrości widzenia.

Jakie występują rodzaje soczewek?

Poniżej postaraliśmy się Państwu przybliżyć rodzaje soczewek stosowanych podczas leczenia zaćmy. Oto one:

1. soczewki sferyczne i asferyczne - soczewki redukujące zniekształcenia obrazu,
  2. soczewki toryczne - soczewki stosowane przy wyrównywaniu astygmatyzmu rogówkowego pacjenta, co doprowadza również do zaprzestania korzystania z okularów,
  3. soczewki wieloogniskowe - soczewki wysokiej jakości, wybierane przez pacjentów, którzy nie chcą nosić okularów do czytania, ponieważ mogą oni widzieć jeden obraz dla dali i bliży.

Soczewki sferyczne i asferyczne

Budowa oka przypomina aparat fotograficzny, w którym światło jest skupiane i ogniskowane przy pomocy "obiektywu", a następnie oświetla siatkówkę. W oku światło skupiane jest w rogówce i soczewce. Tym samym obraz ogniskowany jest na siatkówce. Wraz z postępującym wiekiem soczewka, która zmienia swój kształt, adaptując się do oglądanych przedmiotów w bliższych i dalszych odległościach, może zacząć matowieć co świadczy o postępującej zaćmie.

Sztuczna soczewka umieszczana jest w miejscu soczewki naturalnej, która jednak nie może się dostosowywać do patrzenia blisko czy daleko, nie posiada tzw. umiejętności akomodacji.

Optyka standardowej soczewki jest „sferyczna” i jednoogniskowa, tzn. ustawia ostrość jak zwykła lupa na stałą odległość przy pomocy względnie nieskomplikowanej optyki.

Przy wyborze soczewek redukujących zniekształcenie obrazu warto zdecydować się na soczewki asferyczne, które dzięki odpowiedniemu szlifowi zbierają promienie światła w jednym punkcie, przez co obraz jest bardziej wyraźny niż w soczewkach sferycznych.

Soczewki wieloogniskowe

W ostatnich latach dużą popularność zyskały ponadstandardowe soczewki wieloogniskowe. Posiadają one specjalistyczny szlif, dzięki któremu na siatkówce  odwzorowuje się zarówno ostry obraz z dali jak również obraz z bliska. W tej sytuacji mózg może sam, w zależności od potrzeby, zdecydować, czy chce zwrócić uwagę na obraz dalszy czy bliższy.

Podwójny efekt osiągany jest przeważnie przy pomocy pierścieni koncentrycznych, które różnie działają w zależności od odległości źrenicy.

Idea optyki do dali i bliży jest kusząca, posiada jednak niewielkie wady. Główną z nich jest duże ryzyko nieostrego widzenia w ciemnościach punktowych źródeł światła. W niektórych przypadkach pacjentom przeszkadza to tak bardzo, że nocna jazda samochodem staje się dużym problemem.

Soczewki toryczne

Jeżeli w Państwa przypadku występuje astygmatyzm rogówkowy powyżej 1,5 dioptrii to dobrym wyborem będą soczewki toryczne. Są one szlifowane w sposób zakrzywiony, co wyrównuje astygmatyzm i pozwala uwolnić się od noszenia okularów. Tego typu soczewki są droższe od soczewek standardowych, jednakże zalety jakie ze sobą niosą przechylają szalę na ich korzyść. Wszczepienie soczewek torycznych powoduje dużo lepszą jakość widzianego obrazu lub nawet możliwość całkowitej rezygnacji z okularów. Należy jednak mieć na uwadze, że ostateczna jakość widzenia uzależniona jest od wady wyjściowej.  Soczewki te wymagają od kliniki bardzo precyzyjnej techniki implantacji, co w 100% jesteśmy w stanie Państwu zagwarantować!

Producenci naszych soczewek

Pacjenci OneDayClinic otrzymują jedne z poniższych soczewek. Rodzaj i producent soczewki dobierany jest dla każdego pacjenta indywidualnie. W trakcie badania kwalifikującego lekarz decyduje o doborze konkretnej soczewki.

ALCON

ZEISS

Niemcy

ABBOT-SENSAR

MEDICONTUR Bi FLEX

Szwajcaria

HUMAN OPTICS AG

Niemcy

OPHTEC BV

Szwajcaria

RAYNER

Wielka Brytania

LENSTEC

Ważne informacje dla pacjenta

Cel operacji soczewki oka

Operację soczewki wykonuje się w przypadku wystąpienia u pacjenta zaćmy, bądź wad wzroku (zwykle nadwzroczności i starowzroczności), które mogą zostać skorygowane poprzez wszczepienie sztucznej soczewki wewnątrzgałkowej. Zaćma to zmętnienie części lub całości soczewki oka, co prowadzi do upośledzenia wzroku. W takim przypadku jedynym rozwiązaniem jest zabieg chirurgiczny. Cała procedura usunięcia zaćmy trwa jeden dzień. Na dwa dni przed wyznaczonym terminem zabiegu, pacjent jest zobowiązany do stosowania kropelek przepisanych przez polskiego okulistę. Pierwszym krokiem po przyjeździe do kliniki jest badanie przedoperacyjne. Jeśli nie ma żadnych przeciwskazań następuje zabieg usunięcia zaćmy. Pacjent zostaje wypisany do domu w tym samym dniu.

W przypadku wad wzroku alternatywą dla operacji, są laserowe korekcje wzroku, okulary i soczewki kontaktowe.

Na badanie przedoperacyjne prosimy zabrać:

• skierowanie na operację zaćmy od lekarza okulisty,
  • dowód osobisty,
  • listę stosowanych leków,
  • dotychczasowe okulary,
  • napoje, przekąski według własnego uznania.

Przygotowanie do zabiegu operacyjnego

1. Leki, które pacjent stosuje regularnie należy zażyć również w dniu operacji, chyba że lekarz zaleci inaczej.
  2. Zabiegi w znieczuleniu miejscowym wymagają najwyższego stopnia higieny. Pacjenci z owrzodzeniem żylnym, kolostomią itp., muszą skonsultować zabieg również ze swoim lekarzem prowadzącym. Przed operacją należy przeprowadzić w domu dokładną higienę całego ciała, zabrać czyste ubrania i buty. Panie proszone są o przyjście w dniu operacji bez makijażu.
  3. Należy spożyć lekkie śniadanie. Jeśli operacja wykonywana jest w godzinach popołudniowych nie należy pomijać obiadu.
  4. W dniu wykonywania zabiegu pacjent spędzi w naszej klinice do 2 godzin na przygotowania przed operacją.
  5. Przed wejściem na salę operacyjną pacjent otrzymuje od pielęgniarki ochraniacze na obuwie, czepek ochronny na włosy oraz fartuch ochronny, który należy ubrać na własną odzież.
  6. Przygotowania przedoperacyjne obejmują także podanie kropli do oczu rozszerzających źrenice oraz znieczulających.
  7. Przed zabiegiem pacjent ma możliwość porozmawiać z lekarzem, który odpowie na pytania i wyjaśni wszystkie wątpliwości.

Przedoperacyjne badanie oczu

Przed operacją pacjent zostaje przebadany w klinice. Podczas badania wykonywane są pomiary, dzięki którym możliwe jest wyznaczenie odpowiedniej wartości dioptrii soczewki wewnątrzgałkowej.

Najczęściej zadawane pytania

Poniżej odpowiadamy na najpopularniejsze pytania, jakie są do nas kierowane. Jeżeli nie znaleźli Państwo satysfakcjonujących odpowiedzi na nurtujące Państwa zagadnienia, serdecznie zapraszamy do kontaktu przez formularz kontaktowy, który umieszczony jest na dole witryny. Nasi specjaliści postarają się w pełnym zakresie rozwiać Państwa wątpliwości.

Zapraszamy do kontaktu!

-A A A+

Irysowa 4, Bielany Wroc.

55-040 Kobierzyce

Biuro Obsługi Klienta

Pon - Pt: 8:00 - 18:00

Adres e-mailowy

biuro@onedayclinic.pl

Chciałbyś otrzymywać od OneDayClinic najnowsze informacje?

FreshMail.pl